Merkennieuws

Michael Jordan recht op eigen naam

In de Benelux kennen we niet een merkrecht op eigen naam. Als een bedrijf een familienaam wil claimen, dan zal daarvoor een merkregistratie moeten worden aangevraagd. In Europa lukt het soms wel merkkaping aan te pakken, als duidelijk is dat het gaat om een merkregistratie te kwader trouw. In sommige landen, waaronder China, gaat die bescherming wat verder en bestaat er zoiets als een ‘persoonsnaam’ recht. » merken

De strepen van Adidas

Adidas gebruikt als onderscheidingsteken van haar producten een drietal parallel naast elkaar staande strepen. Kenmerkend is het aantal en het feit dat de strepen net zo breed zijn als de ruimte tussen de strepen. Het design stamt uit 1949. Om de goodwill van dit merk te beschermen, treedt het bedrijf vrij consequent op tegen andere sportmerken die strepen gebruiken. Het bekendste conflict is, vermoeden wij, de sinds 1997 lopende rechtszaak tegen Hennes en Mauritz over het gebruik van de twee strepen op fitnesskleding. » merken

Bescherming look and feel Heks'n kaas - dip & smeer'm

De smeerdip van HEKS’NKAAS is al jaren een groot succes. Als de productie in eigen hand wordt genomen, komt de oude producent met een vergelijkbaar product onder het merk DIP & SMEER’M. HEKS’NKAAS heeft haar verpakking echter als merk geregistreerd, zowel met als zonder merknaam erop. Dat is slim, want op die manier wordt de look and feel van het product geclaimd. Er volgt een rechtszaak tegen de verpakking die DIP & SMEER’M gebruikt. » merken

Damn Perignon Collection – gebruik merk in de kunst

Merktekens worden soms in kunstwerken gebruikt. Bekende voorbeelden van de afgelopen jaren zijn: Nadia Plesner met haar Dafurnica (Louis Vuitton tasje) en Banksy’s Dismaland (merken van Disney). Merkhouders blijven vaak stil zitten om negatieve publiciteit te voorkomen. Echter, kunnen merkhouders wel een verbod eisen? Kan de kunstenaar een beroep doen op de vrijheid van meningsuiting? Is gebruik van een merk in een kunstwerk misschien een geldige reden om inbreuk te mogen maken op de rechten van de merkhouder? » merken

Pijnlijk verlies Bentley Motors

Bentley Clothing verkoopt sinds 1962 kleding als T-shirts, sweatshirts en hoeden in Engeland. De producten kosten tussen de £ 25 en £ 45. In Engeland verkoopt Bentley Motors al bijna 100 jaar auto’s onder het merk BENTLEY (goedkoopste model is vanaf £ 135.000). Naast de auto verkoopt het bedrijf wat kleding met daarop het B-logo (en niet met het woord Bentley). Als Volkswagen in 1998 Bentley overneemt, lanceert het vrij snel een eigen kledinglijn (leren jas £ 2.400, een gebreide trui £ 215 of polo ca £ 167). Vanaf 2000 wordt het woord BENTLEY gebruikt voor deze geheel nieuwe kledinglijn. » merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?