Merkennieuws

Neymar eist zijn naam op - depot te kwader trouw

In 2011 en 2012 wordt Neymar uitgeroepen tot beste voetballer in Zuid-Amerika. Vanaf dat moment worden er overal ter wereld Neymar merken geregistreerd in de hoop een graantje mee te pikken van dit succes (of namen met de familienaam NEYMAR erin). Niet alleen in Brazilië, ook in de Europese Unie, Turkije en Marokko worden merken geclaimd voor allerlei producten als kleding, voedsel en drank. Vaak niet door of met toestemming van de voetballer. » merken

Guns ‘N’ Rosé beer

Al decennia lang is de hardrockband Guns N’ Roses een gevestigde naam in de popmuziek. Die populariteit is nog niet tanende, gezien de 17 miljoen volgers op Facebook. De band heeft drie Amerikaanse merkregistraties GUNS N’ ROSES op haar naam, waaronder één voor kleding. Als in 2018 de Californische brouwerij Oskar Blues een bier op de markt brengt onder de naam Guns ‘N’ Rosé, samen met allerlei merchandising zoals petjes, stickers, bandana’s etc., maakt de band daartegen bezwaar. » merken

Tijger- en Girafnootjes

Sinds 1993 brengt Frito-Lay TIJGERNOOTJES op de markt; een pinda met een krokant jasje. Door het bakproces is de buitenste deeglaag gebarsten. De noot heeft daardoor een geschakeerd patroon in de kleuren oranje/bruin en geel. Voor het bakproces is een octrooi verleend, maar dat is inmiddels vervallen. Om de unieke look-and-feel van het product te beschermen, heeft Frito-Lay ook de verpakkingen en het nootje geregistreerd als merk. Als bij de Aldi een vergelijkbaar product komt onder de naam GIRAF nootjes, volgt er een rechtszaak. » merken

Aanschurken bij bekende opmaak

Niet alleen de typografie van Coca-Cola is wereldberoemd, ook het design van de witte golf tegen een rode achtergrond. Om de goodwill te beschermen, zijn deze elementen als merk vastgelegd. Als een Chinese importeur een vergelijkbaar logo gaat gebruiken, maakt Coca-Cola daartegen bezwaar. Zij start een doorhalingsprocedure tegen het Uniemerk, alleen is dat merk in zwart-wit geregistreerd en met de woorden PanPan. Toch lukt dit. » merken

Krokodil niet exclusief voor Lacoste

Lacoste heeft haar krokodil embleem als logo geregistreerd voor kleding. Kan het bedrijf nu ieder gebruik van krokodillen op kleding tegengaan? Deze vraag staat centraal in de rechtszaak die Lacoste heeft aangespannen tegen de Hema. Voorjaar 2018 lanceert de Hema nieuwe grijze hemdjes en onderbroeken met daarop diverse beestjes die lijken op een krokodil. Lacoste eist een verbod. De beestjes lijken op het logo Lacoste. Hema verweert zich met de stelling dat het hier om versiering gaat en dat het publiek hier geen merk in ziet. » merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?