Merkennieuws

Grumpy Cat wint rechtszaak

Grumpy Cat is mogelijk de meest beroemde kat ter wereld. De carrière van deze poes (echte naam Tardar Sauce) start in 2012 als er een foto van haar online wordt gezet bij Reddit. Door de dwerggroei heeft het beest een beetje een knorrig/ chagrijnig gezicht. Maar het beeld gaat snel viraal (de officiële Facebook pagina heeft 8,7 miljoen likes). De kat wordt zo populair dat eigenares Tabatha Bundesen er een heel bedrijf voor opricht (Grumpy Cat Limited). De kop van de poes is inmiddels in de USA als beeldmerk geregistreerd voor diverse producten en de naam GRUMPY CAT is naast de USA ook in veel andere landen als merk geregistreerd. » merken

fantasiedier merkinbreuk op zwarte panter Slazenger

Veel bedrijven denken dat de registratie van een logo maar een beperkte bescherming geeft. De rechtspraak van de laatste jaren toont echter het tegendeel aan. Uit de LOCK beslissing (en recent de uitspraak over het logo van Nationale Nederlanden) volgt waarom een logo met woorden ook altijd als beeldmerk vastgelegd moet worden. Maar hoe ver strekt de bescherming van alleen een merk met alleen een figuratief element? » merken

IJs en softdrink soortgelijk?Unleash the beast - Unilever vs Monster

Unilever registreert het merk RELEASE THE BEAST voor de nieuwe Magnum (ijsjes) campagne. Het merk wordt aangevraagd voor o.a. ijs en waterijs. Monster maakt hiertegen bezwaar op basis van haar woordmerk UNLEASH THE BEAST uit 2011 voor alcoholvrije dranken. Het BBIE wijst de oppositie af omdat de waren niet soortgelijk zijn. Monster gaat tegen deze uitspraak in beroep bij het Hof en met succes. » merken

BALR – bestrijding namaak en informatie over toeleverancier

BALR is het modieuze nieuwe kledingmerk (start 2013) van drie Nederlandse profvoetballers. De kleding is bekend om zijn witte/zwarte T-shirts met de opdruk BALR. Het merk is in 2015 geregistreerd voor een breed scala aan producten. In februari krijgt BALR een tip binnen dat er mogelijk namaak kleding wordt verkocht. » merken

Appels met peren vergelijken - aanhaken bij bekend merk

Merken met een hoge reputatie kunnen sneller optreden tegen merken die proberen aan te haken bij die reputatie. Maar hoe ver reikt die bescherming? Al vele jaren is APPLE een van de meest waardevolle merken ter wereld. Het merk staat al ruim 35 jaar bekend als innovatief en heeft een uitstekende reputatie. Het logo (de appel met de bite) is een onderscheidingsteken dat overal op terugkomt (denk maar aan de iPhone en iPad). Als Pear Technologies uit China bescherming aanvraagt voor een gestileerde peer voor ICT softwareproducten, maar Apple hiertegen bezwaar. » merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?