Merkennieuws

Red Bull grijpt mis- fucking red wijn

Met een merk kan een bedrijf overeenstemmende merken tegenhouden als die worden aangevraagd voor identieke dan wel soortgelijke waren. Sommige merkhouders proberen die claim wel erg ver op te rekken. Zo is van Red Bull bekend, dat zij vaak optreden tegen alle mogelijke aanvragen waar het woord BULL of RED in voor komt. Recent mocht de Duitse rechter zich hierover buigen. » merken

Adidas weert Cruijff shirt

Een bekend merk kan zich verzetten tegen het gebruik van een vergelijkbaar teken voor totaal andere producten. In 2012 wordt voor het oranje Johan Cruijff nummer 14 T-shirt een merk aangevraagd voor een breed scala aan producten zoals kleding, maar ook bekers en horloges. Adidas maakt hiertegen bezwaar op basis van haar drie strepen merk en beroept zich hierbij op haar bekendheid en stelt dat er wordt meegelift op haar reputatie. » merken

Kracht verwijzende logo’s - 42BELOW vs VODKA 42

In 1999 lanceert de Nieuw Zeelander Geoff Ross een nieuwe pure wodka onder het merk 42BELOW. Nadat in 2006 Amerika wordt veroverd en de wodka diverse prijzen wint, neem Bacardi het bedrijf in 2008 over. In 2009 laat het bedrijf het logo vastleggen als merk in vele landen in Europa via een Internationale Registratie. Als een jaar later het Tsjechische bedrijf Granette Europese merkbescherming aanvraagt voor het logo VODKA 42, maakt Bacardi hiertegen bezwaar. » merken

CARRERA, auto’s en navigatie apparatuur - soortgelijkheid

Het merkenrecht geeft niet alleen bescherming tegen gebruik door anderen van het merk voor vergelijkbare producten, maar ook voor verwante (complementaire) producten. De vraag is alleen, hoe ver reikt die bescherming? Porsche heeft het merk CARRERA al in 1976 laten registreren voor sportauto’s. Als na de fabricage van de nieuwe Porsche Carrera GT (van 2004-2006) er in Europa bescherming wordt aangevraagd voor het merk CARRERA voor navigatie apparatuur, maakt Porsche hiertegen bezwaar. » merken

Roy Donders eist zijn naam op - depot te kwader trouw

In de Benelux zijn er geen aparte regels voor de registratie van persoonsnamen als merk. Het voordeel hiervan is, dat een bedrijf een naam van een fictief persoon als merk kan gebruiken. Maar ieder voordeel heeft zijn nadeel. Hierdoor is het ook mogelijk om de naam van een ander te kapen (merkkaping is niet apart in de wet geregeld). Is dit een gat in de wet en mag je als bedrijf hier een (financieel) slaatje uit slaan? De rel rond de naam Roy Donders. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?