Merkennieuws

Beter goed gejat dan slecht bedacht?

Een aantal grote supermarkten schept er genoegen in om heel nadrukkelijk aan te haken bij bekende A-merken. Tot voor kort werd vooral aangehaakt bij de verpakking. Tegenwoordig deinst men er ook niet voor terug om aan te haken bij de merknaam. De een vindt dit een briljante marketing move, de ander gewoon een vorm van ongegeneerd meeliften. De vraag is daarom, kan dit nu zomaar? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » merken

SKY in gevecht met SKYPE

Het merkenrecht geeft een bedrijf het monopolie om als enige een naam (of een vergelijkbare naam) te gebruiken voor bepaalde producten en diensten. De merkhouder kan met een registratie in zijn hand een nieuw vergelijkbaar merk tegenhouden. Maar hoe ver reiken die rechten? Kan het bekende SKY met succes SKYPE tegenhouden, nu SKYPE bijna een generieke benaming is geworden van online bellen? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » merken

Logo polo en bikepolo overeenstemmend

Polo te paard wordt al sinds de klassieke oudheid gespeeld. Het Amerikaanse bedrijf Ralph Lauren gebruikt het beeld als logo voor haar kledinglijn. Echter, er zijn meer vormen van polo, zoals bikepolo. Deze sport (bedacht in 1891) beleeft met de lancering van hardcourt bikepolo in 2000 een ware revival. De sport wordt vooral in steden gespeeld op tennis- en basketbalveldjes. Chunk is een Engels kledingmerk van de firma FreshSide, met als logo een bikepolospeler. Als hiervoor Europese merkbescherming wordt aangevraagd, maakt Ralph Lauren hiertegen bezwaar » merken

The Butcher Club moet naam wijzigen

Het is een wijd verbreid misverstand. Veel managers denken dat zij met de inschrijving van de bedrijfsnaam in het register van de kamer van koophandel of na de registratie van een domeinnaam voldoende zijn beschermd. Dit is dus een broodje aap verhaal. Bij de inschrijving van een handelsnaam of een domeinnaam checkt niemand of de naam mogelijk inbreuk maakt op de rechten van een ander. Alleen goed voorafgaand onderzoek naar oudere handelsnamen en merken kan hierover uitsluitsel geven. Wordt dit niet gedaan, dan kan een bedrijf (ook na jaren) worden gedwongen de naam te wijzigen. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » merken

Dracula; omvang normaal gebruik

Met een merkregistratie kan een bedrijf de introductie van een vergelijkbaar product onder een overeenstemmende naam blokkeren. Echter niet altijd. Als een merk ouder is dan vijf jaar, dan moet het wel normaal worden gebruikt. Daarbij kijken de merkautoriteiten naar wat voor soort product het is en hoeveel er normaal wordt verkocht. » merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?