Merkennieuws

Deadmau5 – Disney, overeenstemmende logo's: 1 - 1

De Canadees Joel Thomas Zimmerman, beter bekend als DJ Deadmau5, ligt sinds kort met Disney in de clinch over zijn logo. Al ruim tien jaar staat de DJ op het podium met een bijzonder hoofddeksel; een ronde LED-helm met twee grote oren. Het overeenstemmende logo is inmiddels in vele landen (waaronder de Europese Unie) geregistreerd voor een breed scala aan producten, zoals entertainmentdiensten, BMX fietsen, tassen, kleding, speelgoed, drank en voedsel. Tegen de recente aanvraag van het logo in Amerika maakt Disney opeens bezwaar. Het logo lijkt teveel op het beeldmerk van Disney uit 1999, een silhouet van het hoofd en de oren van Mickey Mouse, ook geregistreerd voor heel veel producten. Het gebruik door Deadmau5 zou de activiteiten van Disney schaden. » merken

JE SUIS CHARLIE – UITEINDELIJK TOCH NOG EEN BEETJE RESPECT

  Het zal niemand ontgaan zijn. Na de aanslag in Parijs zijn er altijd weer personen die de onsmakelijke gewoonte hebben om het merkenrecht te gaan gebruiken om hier een slaatje uit te slaan. Ons continentale stelsel is gebaseerd op het principe, wie het eerst komt (registreert) het eerst maalt (krijgt de rechten). Het is dan aan de merkautoriteiten om te beoordelen of de merkaanvraag ook door de beugel kan. En die toets is in de Benelux een hele liberale toets. Vrijwel alles mag hier. Helaas hebben wij geen algemeen artikel om merken te weigeren om dat het symbolen zijn die in het publieke domeinvallen (waaronder dan ook culturele of religieuze aspecten).   » merken

Land Rover stopt de Land Glider

  Nissan lanceert in oktober 2009 tijdens de Tokyo Motor Show haar Land Glider. Een smalle tweepersoonsauto (je zit achter elkaar) die net als een motor een beetje schuin hangt in de bocht. Een nieuw concept stadsauto. De naam doet natuurlijk wel een beetje denken aan de bekende en onverwoestbare auto van Land Rover. Als Nissan merkbescherming aanvraagt, start Land Rover procedures om dit te voorkomen.   » merken

Wie mag zich Moszkowicz noemen - afwijkende regels in oppositie

Afgelopen weken kwam naar buiten dat er binnen de familie Moszkowicz onenigheid is over het gebruik van de familienaam. De broers Max (sr) en David zijn advocaten in Maastricht en hebben de naam MOSZKOWICZ al in 1987 als merk vastgelegd in de Benelux. De naam is geregistreerd voor ‘diensten van een advocaat’ en voor ‘advocaat’ (eierlikeur/drank). In 2012 vraagt Max Moszkowicz (jr) merkbescherming aan om de naam MOSZKOWICZ te gaan gebruiken voor ‘online spelletjes’, ‘televisie programma’s’ en ‘entertainment’. Alhoewel de naam niet aangevraagd is voor juridische diensten, maken de broers uit Maastricht hier wel bezwaar tegen. De merkaanvraag is volgens de broers te kwader trouw aangevraagd en er wordt meegelift op de bekendheid van de familienaam.  (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)   » merken

TV hit GLEE moet mogelijk naam wijzigen

Veel bedrijven lanceren eerst een product op de thuismarkt. Als het product na jaren voor het eerst naar het buitenland gaat, vergeet men vaak te checken of de naam daar wel vrij te gebruiken is of dat oudere merkhouders mogelijk een beter recht hebben op hetzelfde of een vergelijkbaar merk. Dit met alle gevolgen van dien. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?