Merkennieuws

Strenger beleid beeldmerken OHIM - geen onderscheidend vermogen

De wet heeft bepaald, dat niet ieder merk zomaar kan worden geregistreerd. Als een merk puur het product beschrijft, dan weigeren de merkautoriteiten zo’n merk in te schrijven. Het woord E-BIKE voor elektrische fietsen wordt om die reden geweigerd. Vaak is het dan wel mogelijk dit merk te registreren in de vorm van een logo. Alleen niet ieder logo wordt geaccepteerd. Echter, waar de grenzen lagen, was onduidelijk. Om die reden is het OHIM nu gekomen met een nieuwe interne richtlijn, die toch iets strenger is dan het beleid van de afgelopen jaren. » merken

Belang registratie logo’s - Longchamp en Benelux opposities

  Bij kleding en modeaccessoires zijn logo’s erg belangrijk. Consumenten herkennen producten niet alleen aan de naam, maar ook aan logo’s en lipjes. Het visuele element is hierdoor extreem belangrijk. Als het logo een duidelijke herkenbare afbeelding is, dan is het verstandig hiervoor apart bescherming te vragen. Zo heeft het tassenmerk LONGCHAMP niet alleen het woordmerk geregistreerd, maar ook het logo van de galopperende jockey (voor onder andere lederwaren en kleding).   » merken

4EVER: gebruik van SMS-taal in merken

Onze taal ontwikkelt zich continu. Door de opkomst van het internet en social media hebben cijfers en letters in teksten een andere betekenis gekregen. Denk hierbij aan afkortingen zoals 4U (voor jou), 2day (vandaag), gen8 (goedenacht), ff (even) en CU (tot ziens). Omdat deze symbolen ook in merken worden gebruikt, kan dit soms ook tot problemen leiden. » merken

De strijd om de naam Mandela - namen bekende personen als merk

Bekende mensen registreren hun naam als merk. Als ze overlijden, is de naam vogelvrij. Wordt het niet eens tijd voor een wetsaanpassing om lijkenpikkerij tegen te gaan? Misschien wordt het tijd om hier een artikel toe te voegen aan onze merkenwet om merken te weigeren als zij deel uitmaken van ons religieuze, culturele erfgoed of als ze een grote symbolische waarde vertegenwoordigen.  (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » merken

Positie merken – kunstgras auto - non traditional marks

Bij veel bedrijven wordt de corporate identity doorgevoerd in iedere vezel van het bedrijf. Het wagenpark wordt daarin ook vaak meegenomen. Om aanhakend gebruik van derden tegen te gaan, worden designs vaak als model geregistreerd. Positiemerken worden vaak geweigerd in de Benelux, maar soms toch geaccepteerd door de Europese merkautoriteiten  » merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?