Merkennieuws

Ik wil een gratis PORSCHE 911 - merkdepot te kwader trouw

Met een merkregistratie krijgt een bedrijf een uniek monopolie op het gebruik van een bepaalde naam. Echter dit monopolie is niet onbeperkt. Bij een merkaanvraag moet worden aangegeven voor welke producten een merk gebruikt gaat worden. Hoe breder de claim, des te meer het bedrijf moet betalen. Daarom registreren bedrijven het merk vaak alleen voor die producten waarvoor het merk ook wordt gebruikt. Nu zijn er mensen die hier een slaatje uit willen slaan. Zij registreren dan een bekend merk voor andere producten. Doel hiervan is niet om het merk echt te gaan gebruiken, maar juist om dit voor veel geld te verkopen aan de oorspronkelijke merkhouder. Kan dit nu zomaar allemaal of trekken de boefjes uiteindelijk aan het kortste eind?   » merken

Het monstergevecht tussen Red Bull en The Bulldog - een geldige reden merk gebruik en registratie

Om te overleven, moet een bedrijf zich blijven ontwikkelen. Dat kan in de vorm van innovatie, maar vaak ook in de vorm van productdifferentiatie. Kan een bedrijf en nieuw afwijkend product zomaar onder vertrouwde merknaam op de mark brengen? Het Europese Hof corrigeert de zeer strenge leer in Nederland op het gebied van wat een geldige reden kan zijn om een merk te gebruiken in de zaak Red Bull- The Bulldog. Als een bedrijf (The Bulldog) een naam al jaren te goeder trouw gebruikt en in het kader van assortimentsuitbreiding een nieuw product op de markt brengt, dan kan dit tot gevolg hebben, dat de houder van een bekend merk (Red Bull) zich hier niet tegen kan verzetten. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » merken

Ruzie om naam UB40

De bekende Britse reggae/popgroep UB40 is in 1978 opgericht door een aantal werkeloze vrienden. In 2008 verlaten leadzanger Ali Campbell en toetsenist Mickey Virtue de band, na onenigheid over het beleid. Duncan Campbell, de broer van Ali, wordt de nieuwe zanger. Najaar 2013 (enkele dagen voor de tour door Nederland) stapt trompettist Terence Astro ook uit de band. Eind januari werd bekend dat de drie voormalige leden (Ali, Mickey en Terence) onder de naam UB40 een nieuw album op de markt gaan brengen.  » merken

The Clash of the Cover Bands - goodwill merken veilig stellen

In 2013 zijn ruim 13.800 bedrijven failliet gegaan (CBS). Bij een faillissement is de goodwill van een bedrijf niet zomaar ineens verdwenen. Vandaar dat de curator altijd de mogelijkheid onderzoekt van een doorstart. Maar kan dit altijd zomaar onder de oude naam? Wat kan je doen als bedrijf om de goodwill veilig te stellen? Hoe anticipeer je op een (onverwacht) mogelijk faillissement van de werkmaatschappij? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » merken

SPAM, ingeblikt vlees is nog geen energydrink - soortgelijkheid

Door een merk te laten registreren (in Europa of de Benelux), krijgt de houder het monopoly op het gebruik van dat merk. Met een merkregistratie in de hand, kan de houder andere bedrijven verbieden producten aan te bieden onder hetzelfde merk of een merk dat hierop lijkt. Dat monopoly is echter niet onbeperkt. Als het merk hetzelfde is, dan wil dat nog niet zeggen dat tegen ieder ander gebruik succesvol opgetreden kan worden. Dat aspect komt mooi terug in de kwestie rond het merk SPAM. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?