Merkennieuws

Jumbo vs Jambo – Het belang van conceptuele verschillen

JUMBO of JAMBO scheelt maar een letter, maar dat wil nog niet direct zeggen dat de merken verwarringwekkend overeenstemmen. Van belang bij de beoordeling of merken overeenstemmen is niet alleen de visuele en auditieve overeenkomst maar ook of een van de merken mogelijk een speciale betekenis heeft. » merken

Vlaams Belang-campagne onder vuur

De campagnes van het Vlaams Belang zijn regelmatig onderwerp van een juridisch conflict. Afgelopen jaren werd de omslag van het boek “Zuurstof voor Vlaanderen” al verboden omdat het merk van telefoonbedrijf O2 daarop werd gebruikt. Tevens kon de parodie op de Suske en Wiske strip niet op genade van de rechter rekenen. Afgelopen maand zijn er dit keer twee rechtszaken geweest tegen de campagne “Vrouwen tegen Islamisering” van Vlaams Belang politica Anke Van Demeersch. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » merken

Who the fuck is Channel - meeliften op bekende merken

Om producten onder de aandacht te brengen van het grote publiek, kan het aantrekkelijk zijn om aan te haken bij de bekendheid van een bestaand merk. Dat geldt voor vrijwel alle producten en zeker ook voor modeartikelen. Echter als er te nadrukkelijk wordt aangehaakt, bijvoorbeeld in de opdruk van kleding, dan kan dit tot problemen leiden. Maar als er net iets andere merken gebruikt worden, kom je daar dan mee weg?(Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » merken

Keurmerken - collectief merk of eigen merk

Al zestien jaar telt Milieudefensie het aantal EKO producten in supermarkten. Biologische en Fairtrade artikelen rukken op in het schap omdat duurzaamheid voor consumenten steeds belangrijker wordt. Inmiddels is er een wildgroei aan logo’s. Maar waar staat zo’n teken nu precies voor?  (Dit artikel is een coproductie van Corina Wolfter & Theo-Willem van Leeuwen en is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)   » merken

Nutella boos op Nugtella

De chocopasta van Nutella is wereldberoemd. Het wordt in 190 landen verkocht en heeft een zeer herkenbare verpakking. Om de unieke look-and-feel van het merk te beschermen, heeft Ferrero ( de Italiaanse producent van Nutella) niet alleen de naam NUTELLA als merk laten vastleggen, maar ook het logo, verpakkingen en delen daarvan. » merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?