Merkennieuws

Namen leden Koninklijk Huis als merk; (on)toelaatbare merkregistraties

In de Benelux kunnen namen van leden van het Koninklijk Huis gewoon als merk geregistreerd worden. In tegenstelling tot veel andere Europese landen, is er in de Benelux merkenwet geen aparte bepaling opgenomen om aanhaken tegen te gaan. In de rechtspraak is al eerder bepaald, dat merkgebruik niet de indruk mag wekken dat het product of de dienst van rijkswege wordt bevorderd, gesteund of erkend. Maar wat mag nu eigenlijk wel en niet? » merken

Die Kroon past ons allemaal

30 April is het zover. Koningin Beatrix treedt dan af en Nederland krijgt nu een Koning. Het Koninklijk Huis is in Nederland nog steeds mateloos populair dus de inhuldiging is voor het bedrijfsleven hét moment om hierop in te haken. Er zijn inmiddels al speciale vlaggen, T-shirts, mokken en misschien komt er zelfs een Koningssoep. Maar daar zal het zeker niet bij blijven. De vraag is natuurlijk wel; mag iedereen in zijn communicatie de namen en portretten van leden van het Koninklijk Huis zo maar vrijelijk gebruiken? Mag en kan het bedrijfsleven de namen van de leden van het Koninklijk huis gewoon als merk registreren? Wat mag nu eigenlijk wel of niet? (De complete nieuwsbrief Kroningsspecial is te vinden onder de button: nieuwsbrief-Abcor ABC-tje-nieuwsbrief 17, of stuur een mail hiervoor naar info@abcor.nl) » merken

Machtsstrijd om de naam BDO, BDO accountants ten strijde tegen Banco de Orso (BDO)

Het wereldwijde accountantskantoor BDO heeft de eerste ronde verloren in haar strijd tegen een Filippijnse bank, Banco de Orso over het gebruik van de naam BDO voor financiële diensten. Al eerder was BDO in het ongelijk gesteld bij de rechtbank in Hong Kong.  Die oordeelde dat in de logo’s wel dezelfde letters voorkwamen, maar dat deze toch dusdanig verschillen dat verwarring niet te verwachten is. Wat is de beste strategie; tijd voor de strijdbijl of  stille diplomatie? » merken

Verbod verpakking Lindt op basis van woordmerk Gold Bears

Haribo maakt sinds 1967 winegums in de vorm van een beer. De snoepjes worden onder het merk GOLD BEARS in zakken verkocht. Op de verpakking staat een goudgele beer (een stripfiguur) met om zijn nek een rode strik. Het merk GOLD BEARS heeft Haribo in 1975 geregistreerd. Als Lindt (als vervolg op haar succesvolle paashazen) een kesrt chocolade beer op de markt brengt in een gouden folie maakt Haribo daar succesvol bezwaar tegen op basis van haar woordmerk. » merken

Beperkende beschermingsomvang lijntekening beeldmerk bierglashouder

Het historische bier KWAK wordt geserveerd in een heel apart glas in een houten glashouder. Brouwerij Bosteels heeft een lijntekening van het glas in de houder als beeldmerk laten registreren. Brasserie d’Ebly komt eveneens met een speciaal bier ‘La Corne du Bois’, geserveerd in een speciaal glas in een houten houder, en laat hiervoor een modelregistratie doen. Inbreuk, zo stelt Brouwerij Bosteels. » merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?