Merkennieuws

Talpa is niet gecharmeerd van de Stem van Hollands Kroon

Talpa wil stappen ondernemen om de gemeente Hollands Kroon te verbieden om nog langer gebruikt te maken van het logo met de hand waarin een microfoon zit met daaronder de tekstwolk “de STEM van HOLLANDS KROON”. De gehele layout lijkt namelijk wel erg veel op het Talpa’s  logo van The Voice of Holland. De gemeente gebruikt het logo om nieuwe medewerkers op een ludieke manier te werven. Zij liet Talpa weten gewoon door te gaan met de wervingscampagne omdat zij vinden dat het hier om een andere formule gaat. Talpa raadde de gemeente aan om een merkenadviseur in de arm te nemen. Wij beamen dit advies, want dan zou deze gemeente  hebben geweten dat er spelregels verbonden zijn aan het gebruik van iemands anders merkregistratie.   » merken

Amazon-Apple; Amazon mag term Appstore blijven gebruiken, geen misleidende reclame

Apple heeft het begrip APPSTORE al in 2006 als merk vastgelegd om aanhakend gebruik tegen te gaan. In 2008 lanceerde Apple de eerste App Store, waar programma’s voor de iPhones, iPads te downloaden zijn. Omdat tegenwoordig Apps te downloaden zijn voor zowel iPhones als voor Andoid gestuurde apparaten, is in het dagelijks gebruik Appstore meer een begrip geworden voor een online store waar je APPS kunt downloaden. Het grote gevaar voor verwording tot soortnaam dreigt. Vandaar dat Apple professioneel gebruik van de term APPSTORE door concurrenten streng bestrijdt. De eerste grote clash in Amerika tegen Amazon is echter ongunstig uitgepakt. » merken

Brand-extension: Coca Cola komt met eigen kledinglijn

Zeg je Coca Cola dan weet bijna iedereen waar over je het hebt, namelijk een frisdrank merk met een rood/witte layout. Maar Coca Cola gooit het nu over een andere boeg. Tijdens de fashionweek in Rio de Janeiro, Brazilië, showde Coca Cola namelijk zijn nieuwe kledinglijn. De kleding voor dit najaar heeft drukke prints, gekleurde vlakken of is sexy transparant waarbij het Coca Cola merk niet opvallend aanwezig is. Het is niet de eerste keer dat Coca Cola een kledinglijn probeert in te voeren. De vorige is alleen vrij onopgemerkt gebleven. De vraag is of Coca Cola nu wel succesvol is met zijn kledinglijn want welke factoren liggen aan een succes ten grondslag en hoe zit het met de merkrechten bij een uitbreiding? » merken

POPSTAR – THE NEXT POPSTAR; bekendheid in Nederland voldoende voor merkinbreuk!

Screentime is sinds 2001 de producent van POPSTARS en heeft de naam als merk geregistreerd. In de periode 2008-2011 is de talenshow POPSTARS te zien bij SBS.  SBS maakt bekend dat zij onder de naam THE NEXT POPSTAR een zangtalentenjacht gaat organiseren, geproduceerd door Talpa. Screentime maakt bezwaar bij de rechtbank omdat de naam vrijwel hetzelfde en het programma ook. Maar kan POPSTAR wel een merk zijn want het is toch beschrijvend? En als het door intensief gebruik ingeburgerd moet zijn, dan moet dit toch in de gehele Benelux? Of is er een sluipweg? » merken

Mexico en de wereld in de ban van iFone versus iPhone, of is dit weer het bekende klok mist klepel verhaal.

Afgelopen week schreeuwde krantenkoppen dat Apple in Mexico een  rechtszaak had verloren en dat het merk iPhone in gevaar was. Reden was een ouder merk iFone van een Mexicaanse telecommunicatiebedrijf. Er zou een megaschadevergoeding komen en mogelijk een verbod op het gebruik van het merk. Maar klopt dit wel, de iPhone5 is namelijk ook net gelanceerd. Het lijkt er dus sterk op dat iemand wel de klok heeft horen luiden, maar absoluut niet weet waar de klepel hangt. » merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?