Merkennieuws

Merknaamgevecht over de rug van kleine BLUE IVY CARTER

Begin dit jaar lieten we weten dat Beyonce en Jay-Z een dochtertje hadden gekregen en haar de naam BLUE IVY CARTER gaven.  Deze naam werd ook gelijk door het echtpaar als merknaam vastgelegd bij de verschillende merkenbureau’s voor onder andere cosmetica, (baby) kleding, dvd’s, muziekcd’s, detailhandeldiensten en entertainment diensten. Sindsdien is er door dit echtpaar enige strijd geleverd om de rechten in deze merknaam te behouden. Drie andere BLUE IVY merken werden namelijk na het depot van BLUE IVY CARTER in Amerika ingediend. Twee daarvan konden Beyonce en Jay-Z tegenhouden maar recentelijk hebben ze de strijd verloren tegen Veronica Morales, eigenaresse van een weddingplan bureau. Beyonce mag BLUE IVY CARTER niet meer gebruiken voor diensten die te maken hebben met evenementen en feesten. Wat ging eraan vooraf.  » merken

BEN & CHERRY’S films voorlopig verboden

BEN & JERRY’S is een van de bekendste merken ijs. Bedrijven proberen soms mee te liften op de bekendheid hiervan. Echter dat aanhaken kan soms uit een onverwachte hoek komen. Zo heeft een Amerikaanse pornoproducent Rodax recentelijk een serie van tien seksfilms gelanceerd onder de naam BEN & CHERY’S. » merken

De beschermingsomvang van bekende merken. Yahoo! Brazil krijgt geen verbod op YAHOO kauwgom

Yahoo! Brazil maakte bezwaar tegen de productie van YAHOO kauwgom. Internetdiensten en kauwgom zijn natuurlijk totaal andere waren/ diensten, dus de vraag is of een verbod wel mogelijk is. Yahoo!Brazil baseerde de claim op het feit dat Yahoo! een wereldwijd bekend merk is. Dat was echter niet voldoende. Was de claim gebaseerd op een merk met een hoge reputatie dan was de zaak mogelijk anders gelopen. » merken

GUCCI wint rechtszaak tegen Guess, maar ontvangt slechts klein deel van schade eis.

Gucci en Guess liggen al jaren met elkaar overhoop. Volgens Gucci maakt het Amerikaanse modelabel Guess sinds 2009 stelselmatig inbreuk op haar merkrechten. Guess zou flink aan het kopiëren zijn geweest onder andere in het gebruik van logo’s en ontwerpen. Als schadevergoeding eiste Gucci 173 miljoen » merken

COOL RIVER geen inbreuk op COOL WATER

Sinds 2008 loopt er in Polen een kwestie tegen de lancering en het gebruik van het merk COOL RIVER voor eau de toilettes. Zino Davidoff maakt op basis van haar bekende merk COOL WATER bezwaar tegen de aanvraag. De waren zijn identiek en de merken overeenstemmend. Daarnaast gebruikt COOL RIVER een bijna vergelijkbare verpakking, dus zou de aanvraag ook nog te kwader trouw zijn geweest. » merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?