Merkennieuws

Snelle jongens, snel geld verdienen? Maar wie zich brandt moet op de blaren zitten, maar dan niet in een gratis PORSCHE Turbo S Coupe PDK

Merken geven een monopolie. De houder is de enige die een bepaald merk mag gebruiken en kan anderen het gebruik verbieden. Maar de aanvrager moet aangeven welke producten beschermd moeten worden. De kosten nemen toe als er meer geclaimd wordt, dus men beschermd in het algemeen alleen dat wat noodzakelijk is/ waarvoor een merk gebruikt wordt. Nu zijn er ‘slimmeriken’ die daar een slaatje uit willen slaan, maar soms mislukt dat, zoals in het geval van het te kwader trouw deponeren van de automerken van PORSCHE. » merken

“De Mol dagvaart 13-jarig radiotalent” – handhaving merkinbreuk vanuit een ivoren toren of een bewuste PR-actie?

Talpa Radio heeft vorige week een 13-jarige brugklasser Joris Felix Klokkers uit Vinkenveen per e-mail gedagvaard in verband met het gebruik van de naam JFK. Merkrechtelijk niets mis mee, maar vanuit communicatie oogpunt verdient deze actie geen schoonheidsprijs. De kop hierboven is een letterlijk citaat uit het AD. Op internet zie je alleen maar vergelijkbare schreeuwende koppen. De sympathie in die stukken gaat dit keer niet naar de merkhouder die last heeft van de inbreuk, maar juist naar de underdog. De tijd van handhaving uit een merkenrechtelijke ivoren toren leek toch voorbij na de debacles rond de gebroken Gorilla vingertjes (Greenpeace) en het gezonken BP platform. Blindelings handhaven zonder na te denken over mogelijke PR gevolgen is spelen met vuur. » merken

Trendy ICE-WATCH horloge niet langer in LEGO verpakking- misleiding van de consument blijft een doodzonde

De horloges van Ice-Watch zijn bijzonder populair in België. Niet in de laatste plaats doordat ze gebruikt werden in de videoclips van onder andere The Black-Eyed Peas. Die hype wordt volgens LEGO niet alleen veroorzaakt door de horloges zelf, maar ook door de verpakking waarin ze worden aangeboden. Die lijkt namelijk wel verdacht veel op de beroemde LEGO-blokjes, dus vorderde LEGO een verbod. » merken

Strategieafweging: verlies of transfer van Goodwill in de merknaam bij overname.

Het schreeuwende geel spat van de buis af bij het overnamenieuws van het ingetogen rood/wit. Supermarktketen Jumbo heeft C1000 overgenomen. Alle ogen zijn gericht op de verhoudingen binnen het supermarktwezen omdat Jumbo nu ineens de op één na grootste supermarkt achter Albert Hein is geworden. Daarnaast wordt er gespeculeerd over een nieuwe prijzenoorlog tussen Jumbo en Albert Heijn. Dit zal gunstige financiële consequenties voor de consumenten hebben. Maar wat zijn de gevolgen van een overname voor de goodwill van de merken? » merken

God’s wijn wekt de woede bij Duvel’s bier; het gevaar van te sterk lijkende verpakkingen

Huismerken en runners-up brengen al jaren hun producten aan de man in verpakking die toch wel verdacht veel lijken op die van A-merken. In de slipstream van de bekendheid van de verpakking proberen ze zo een graantje meepikken om makkelijker een plek in het schap te veroveren. Dat dit gevaarlijk kan zijn, mag bekend zijn. Bij de introductie van het nieuwe design van (het inmiddels failliete) nieuwe OLM bier, sloeg de vlam in de pan bij Heineken. Het design zou veel te veel geïnspireerd zijn op het bekende groene flesje met balk en rode ster. Onder dreiging van een kort geding werd het design aangepast. Nu dan ook een Belgische equivalent. Dit keer gaat het om het gebruik van een merknaam in Gotische lettertypes op inpakpapier.   » merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?