Merkennieuws

Formule 1, verwording tot soortnaam - de nachtmerrie van iedere merkenjurist

Marketing en reclame mensen vinden het vaak prachtig als het merk als een benaming in de branche wordt gebruikt. Vooral als het uniek product is, want dan ziet iedereen direct om welk product het gaat. Het gebruik van de soortnaam wordt gezien als een soort eerbetoon aan de producent. Echter dat soortnaamgebruik heeft wel een hele nare keerzijde. Die wordt schitterend weergegeven in de meest recente uitspraak over de toelaatbaarheid van de term FORMULE 1 en de gevolgen van niet juist merkgebruik (namelijk het verlies van je rechten). » merken

Geen tomaat- maar een PROTEST Surfshort in SP- campagne Eerste kamer

Politiek en gebruik van merken of IE rechten van derden is geen gelukkig combinatie. Zo vlak voor de Eerste Kamerverkiezingen staat dit keer de Socialistische Partij in de spotlichten. In haar SP verkiezingskrant kunnen deelnemers kans maken op een surfshort van het merk PROTEST. Echter het Nederlandse bedrijfsleven wenst vaak liever niet kleur te bekennen, dus bij Protest was men alles behalve blij.     » merken

Andrélon viert haar jubileum met shampoo met bubbels, champagne shampoo binnenkort verboden?

Dit jaar bestaat Andrélon 70 jaar, reden voor een feestje met een ludiek product, een verwennende Champagne Shampoo. Volgens het persbericht een “ exclusieve feest editie met een luxe champagnegeur. Je haar wordt heerlijk verzorgd door de rijke verwennende ingrediënten en het krijgt een schitterende glans.” Deze jubileum shampoo kan wel is heel bijzonder worden want CIVC heeft inmiddels een verbod hiertegen geëist. » merken

Nieuw Collectief merk – Europees Biologisch logo – einde wildgroei groenmerken

Aan de wildgroei van nieuwe biologische logo’s lijkt geen eind te komen. Naast klavertjes en andere symbolen heeft nu ook de Europese Unie besloten met een nieuw logo te komen. Voorverpakte biologische voedingsmiddelen moeten vanaf juli 2010 voorzien zijn van dit logo. Geen vrijblijvendheid meer, zodat er eindelijk een herkenbaar beeld komt voor de consument. » merken

EasyJet dreigt naam kwijt te raken – het gevaar van merklicentie verplichtingen

EasyJet zit in zwaar weer nu de grootaandeelhouder en oprichter van het bedrijf een proces is gestart wegens niet nakoming van de licentie verplichtingen. Bij veel bedrijven zitten de merkrechten (vaak om fiscale redenen) niet in de werkmaatschappij maar in een aparte holding. Via een licentie worden deze dan ter beschikking gesteld van de werkmaatschappij. Vaak gaat dat goed, maar het kan ook voor grote (en ongewenste) problemen zorgen. » merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?