Merkennieuws

Slagzin als merk weer geheel terug - JUST DO IT versus JUST DO HET

Slagzinnen als merk zijn weer helemaal hot. Na de uitspraak van het Europese Hof in de zaak VORSPRUNG DURCH TECHNIK, laten nu ook de Benelux autoriteiten van zich spreken. » merken

BURBERRY RUIT weert SACHA schoen

De BURBERRY ruit is al lange tijd een vertrouwd beeld in de mode en behoort tot één van de bekendere modemerken. Omdat het ruitmotief heel herkenbaar is, heeft Burberry de ruit als Europees beeldmerk laten vastleggen. Dat weerhoudt echter niet iedereen om met vergelijkbare producten te komen. » merken

Heineken dwingt OLM bier op de knieën – einde aanhakende vormgeving?

OLM besluit haar bier via de supermarkten bij een breder publiek onder de aandacht te brengen. Naast een nieuw distributiekanaal wordt tevens de vormgeving van het flesje aangepast. Met trost wordt in maart het nieuwe flesje geïntroduceerd via de diverse C-1000 supermarkten.  » merken

Vlag boksende kangoeroe van het Australische team mag blijven wapperen tijdens Olympische Winterspelen

Nadat het Australische team zich gesetteld had in het Olympische dorp brak de eerste rel van de Olympische Winterspelen direct uit. Tot grote ontsteltenis van het IOC wapperde er namelijk aan het balkon een vlag met een boksende kangoeroe. » merken

Red Bull brengt The Bulldog via merkenrecht genadeslag toe?

The Bulldog heeft met een aangepaste energydrink een perfect alternatief gelanceerd op Red Bull. Door de net iets andere samenstelling kan The Bulldog haar energydrink bijna wereldwijd vermarkten, ook in landen waar Red Bull niet toegestaan is. Zo staat The Bulldg in deze onderlinge strijd op 1-0 voorsprong, maar Red Bull slaat juridisch nu genadeloos toe via het merkenrecht. » merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?