Merkennieuws

Club Maxi-Cozy moet naam wijzigen

In Leiden organiseren een aantal vrijwilligers een clubavond in de sociëteit LVC. Gezellig samen wat drinken onder de naam Club Maxi-Cozy (de club optimale gezelligheid). De fabrikant van kinder autozitjes MAXI COSI was het hier niet mee eens en eiste een verbod op het gebruik van de naam. » merken

De kracht van een logo, LONSDALE vs LONDONER

Vaak is een logo een bijzonder sterk onderscheidingsteken. Bij kleding zien consumenten razendsnel aan het logo van welke fabrikant het afkomstig is. Om snel op te kunnen treden tegen inbreuk, is bescherming van het logo cruciaal. » merken

RTL VANDAAG wint van EÉN VANDAAG

Bij de keuze voor een nieuwe naam, is het verstandig om een fantasievolle naam te kiezen. Vanuit marketingoogpunt wil men vaak een naam die sterk verwijst. Nadeel van verwijzende en deels beschrijvende merken is dat de beschermingsomvang hiervan heel beperkt is. » merken

Polo/Lauren weert Polo Sport

The Polo/Lauren Company heeft succesvol de registratie van het logo POLO SPORT kunnen tegenhouden. De verweerder stelt dat het merk al sinds 2004 wordt gebruikt en er nooit pro-blemen zijn geweest. Het logo is een verwijzing naar de lifestyle en duidt op een stoer en chique leven. Gezien de verschillen zouden beide logo’s naast elkaar moeten kunnen bestaan. » merken

De kracht van het Kipling logo

Kipling heeft haar logo als Europees merk laten registreren. Het logo is nadrukkelijk op de tassen aangebracht en werk goed als herkenningsteken. Als Kipling een tas met vergelijkbaar logo bij Wibra ziet, start zij een procedure met een sensationele uitslag en dito schadevergoeding als gevolg. » merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?