Merkennieuws

Influencers social media en bekend merk

Adverteerders maken gretig gebruik van influencers om op social media hun producten te promoten. Vlogs hebben een gigantisch bereik en zijn ideaal om een product onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. Heeft dit nu ook merkrechtelijke gevolgen? » merken

Tony ’s Chocolonely Sweet Solution

Tony Chocolonely heeft een actie gestart om misstanden in de cacao wereld aan de kaak te stellen. Doel: het uitbannen van slavernij en kinderarbeid. Door de chocola aan te bieden in sterk overeenstemmende verpakkingen, staan grote concurrerende merken opeens ongewenst in de volle aandacht. De look and feel van de verpakking is dusdanig dat iedereen direct hierin de merken Twix, Toblerone, Kitkat en Ferrero Rocher herkent. Mag dit zomaar? » merken

Procedure verloren door Brexit

Eind 2020 was de Brexit een feit. De gevolgen daarvan werken alle kanten op. Uniemerken splitsen zich automatisch in een nationaal Engels recht (dus dubbele kosten voor de merkhouder). Engelse advocatenkantoren zijn niet langer bevoegd om Uniemerken in te dienen (moet door een bureau op het continent gedaan worden), maar het heeft ook gevolgen voor lopende kwesties. » merken

Geen logo HelloFresh

Tegen de aanvraag van het logo HelloFresh is eerder succesvol bezwaar gemaakt door het Tsjechische bedrijf Linea Nivnice. Zij vindt dat het logo HelloFresh te veel lijkt op haar woordmerk en logo HELLO. De Board of Appeal geeft de Europese merkautoriteiten hierin gelijk. Maar hoe kan dat nu? Kun je als bedrijf zomaar een algemeen woord monopoliseren? » merken

Overleven met Miel Gibson

In februari raakte Yohana Agurto haar baan kwijt als lerares. Als alleenstaande moeder van vier kinderen werd de situatie nog moeilijker toen Chili in een lockdown ging door Corona. Opeens kreeg ze een briljant idee toen ze online een foto van Mel Gibson zag. In haar kelder stond nog een partij biologische honing. Een nieuw merk was bedacht: Miel Gibson (‘miel’ is Spaans voor honing). Voor het etiket werd een afbeelding van Mel Gibson gebruikt uit de film Braveheart. De online verkoop liep niet storm, maar de rekeningen konden worden betaald en de kinderen hadden te eten, vertelde ze de New York Times. » merken
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?