PEPSI stopt PAUPSY Concept store

In 2020 opent Paupsy haar deuren. Een concept store met kleding, schoenen en sieraden. Op het moment dat het merk wordt aangevraagd voor kleding en tassen, maakt PEPSI daartegen bezwaar. Bekende merken registreren hun merken vaak niet alleen voor de corebusiness, maar ook voor overige producten. Reden is enerzijds voorkomen dat andere bedrijven kunnen aanhaken bij de bekendheid van het merk, maar ook omdat deze merken vaak in licentie worden gegeven aan derden.

 

Daarom is het merk PEPSI niet alleen geregistreerd voor frisdranken, maar ook voor voedsel, cosmetica, audioapparatuur, meubels, huishoudelijke producten, schrijfgerei, sieraden, tassen, kleding en textielproducten.

Logisch dat het bedrijf dan ook bezwaar maakt tegen de merkaanvraag, de producten zijn immers hetzelfde. Maar lijken de merken wel voldoende want kleine verschillen bij korte merken zijn vaak voldoende?

Ja, oordelen de autoriteiten. Het gaat hier om vijf versus zes letters, maar de letters P*PS* staan wel in dezelfde volgorde. Daarom lijken de merken visueel op elkaar. Ook qua klank is dit het geval. Het zijn twee lettergrepen en beide merken worden op dezelfde manier uitgesproken. Het merk wordt daarom geweigerd.

Overweeg je merchandising of licentiëren van een merk? Leg dan het merk vast voor alle relevante producten.

merken



De laatste artikelen
Merkbescherming in Qatar
Bestrijden greenwashing/milieuclaims in merken
Run on Nitro
Belang merkregistratie logo
Lego poppetje geldig vormmerk
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?