Pijnlijk verlies Bentley Motors

Bentley Clothing verkoopt sinds 1962 kleding als T-shirts, sweatshirts en hoeden in Engeland. De producten kosten tussen de £ 25 en £ 45. In Engeland verkoopt Bentley Motors al bijna 100 jaar auto’s onder het merk BENTLEY (goedkoopste model is vanaf £ 135.000). Naast de auto verkoopt het bedrijf wat kleding met daarop het B-logo (en niet met het woord Bentley). Als Volkswagen in 1998 Bentley overneemt, lanceert het vrij snel een eigen kledinglijn (leren jas £ 2.400, een gebreide trui £ 215 of polo ca £ 167). Vanaf 2000 wordt het woord BENTLEY gebruikt voor deze geheel nieuwe kledinglijn.

In 1998 benadert het kledingbedrijf de autofabrikant en biedt zij een licentie aan. Daar wil Bentley Motors niets van weten. Het autobedrijf start zelfs een doorhalingsactie (in 2015). Die wordt in 2017 afgewezen. Als tegenactie start het kledingbedrijf een verbodsactie.

Omdat het woord BENTLEY in het logo het dominante deel is, zijn de merken overeenstemmend. Het gebruik is deels voor identieke waren. Het verweer dat beide merken 30 jaar vreedzaam naast elkaar bestaan hebben, wordt ook terzijde gelegd. Er worden sinds 2000 concurrerende producten gemaakt en gezien de doorhalingsactie is er geen sprake meer van vreedzame co-existentie. Gevolg: verbod voor de nieuwe kledingproducten.

merken

De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?