Pijnlijk verlies Bentley Motors

Bentley Clothing verkoopt sinds 1962 kleding als T-shirts, sweatshirts en hoeden in Engeland. De producten kosten tussen de £ 25 en £ 45. In Engeland verkoopt Bentley Motors al bijna 100 jaar auto’s onder het merk BENTLEY (goedkoopste model is vanaf £ 135.000). Naast de auto verkoopt het bedrijf wat kleding met daarop het B-logo (en niet met het woord Bentley). Als Volkswagen in 1998 Bentley overneemt, lanceert het vrij snel een eigen kledinglijn (leren jas £ 2.400, een gebreide trui £ 215 of polo ca £ 167). Vanaf 2000 wordt het woord BENTLEY gebruikt voor deze geheel nieuwe kledinglijn.

In 1998 benadert het kledingbedrijf de autofabrikant en biedt zij een licentie aan. Daar wil Bentley Motors niets van weten. Het autobedrijf start zelfs een doorhalingsactie (in 2015). Die wordt in 2017 afgewezen. Als tegenactie start het kledingbedrijf een verbodsactie.

Omdat het woord BENTLEY in het logo het dominante deel is, zijn de merken overeenstemmend. Het gebruik is deels voor identieke waren. Het verweer dat beide merken 30 jaar vreedzaam naast elkaar bestaan hebben, wordt ook terzijde gelegd. Er worden sinds 2000 concurrerende producten gemaakt en gezien de doorhalingsactie is er geen sprake meer van vreedzame co-existentie. Gevolg: verbod voor de nieuwe kledingproducten.

merken

De laatste artikelen
DJ Djoko moet naam wijzigen
Rituals te koop bij The Body Shop?
Misleidende duurzaamheidsclaims Primark
Prada patroon – basaal en alledaags
The Bulldog eist terecht schade van Red Bull
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over modellenrechten

Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel. Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is. Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument). Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?