Pijnlijk verlies Bentley Motors

Bentley Clothing verkoopt sinds 1962 kleding als T-shirts, sweatshirts en hoeden in Engeland. De producten kosten tussen de £ 25 en £ 45. In Engeland verkoopt Bentley Motors al bijna 100 jaar auto’s onder het merk BENTLEY (goedkoopste model is vanaf £ 135.000). Naast de auto verkoopt het bedrijf wat kleding met daarop het B-logo (en niet met het woord Bentley). Als Volkswagen in 1998 Bentley overneemt, lanceert het vrij snel een eigen kledinglijn (leren jas £ 2.400, een gebreide trui £ 215 of polo ca £ 167). Vanaf 2000 wordt het woord BENTLEY gebruikt voor deze geheel nieuwe kledinglijn.

In 1998 benadert het kledingbedrijf de autofabrikant en biedt zij een licentie aan. Daar wil Bentley Motors niets van weten. Het autobedrijf start zelfs een doorhalingsactie (in 2015). Die wordt in 2017 afgewezen. Als tegenactie start het kledingbedrijf een verbodsactie.

Omdat het woord BENTLEY in het logo het dominante deel is, zijn de merken overeenstemmend. Het gebruik is deels voor identieke waren. Het verweer dat beide merken 30 jaar vreedzaam naast elkaar bestaan hebben, wordt ook terzijde gelegd. Er worden sinds 2000 concurrerende producten gemaakt en gezien de doorhalingsactie is er geen sprake meer van vreedzame co-existentie. Gevolg: verbod voor de nieuwe kledingproducten.

merken

De laatste artikelen
Damn Perignon Collection – gebruik merk in de kunst
Vegan Butcher – belang registratie logo
Een certificeringsmerk, of toch niet?
Dreigend faillissement door coronacrisis, breng op tijd uw IP buiten de werkmaatschappij, zodat de IE rechten bij een eventuele doorstart behouden blijven!
Chelsea en José Mourinho
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus