Puma en springende roofdieren

Bekende merken genieten een ruime bescherming. Dit is eigenlijk wel noodzakelijk om te voorkomen dat andere bedrijven niet in de slipstream proberen mee te varen op dit succes. Veel aanhakende bedrijven denken daaronder uit te kunnen komen door een vergelijkbaar logo te gebruiken met daarbij een andere merknaam. Die vlieger gaat echter niet op.

Puma produceert al meer dan 65 jaar sportartikelen en is actief in meer dan 120 landen. De iconische omhoog springende poema is een van de belangrijke onderscheidingstekens van het merk. Als het bedrijf ontdekt dat het merk EXCESSIVE met een naar beneden springende poema sportkleren via Facebook en internet te koop aanbiedt, start ze een kort geding. De rechter wijst alle vorderingen toe. De logo´s zijn duidelijk overeenstemmend. Er is kans op verwarring en de consument kan denken dat de producten van dezelfde onderneming komen. Gevolg: een verbod op dit gebruik. Mocht er online nog een webpagina te vinden zijn na twee dagen, dan kost dat het bedrijf € 2.500,- per webpagina. Bron beeld: IE-forum.nl

merken



De laatste artikelen
Geurmerk en andere ‘ongebruikelijke’ merken
Verhoging overheidstaksen rigoureuze wijziging systeem merkregistratie in Benelux
MEXX een jongensnaam?
ASN en de gekwetste stropdasdrager
Mediawebshop.nl – rechter of UDRP?
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus