“De Mol dagvaart 13-jarig radiotalent” – handhaving merkinbreuk vanuit een ivoren toren of een bewuste PR-actie?

Talpa Radio heeft vorige week een 13-jarige brugklasser Joris Felix Klokkers uit Vinkenveen per e-mail gedagvaard in verband met het gebruik van de naam JFK. Merkrechtelijk niets mis mee, maar vanuit communicatie oogpunt verdient deze actie geen schoonheidsprijs. De kop hierboven is een letterlijk citaat uit het AD. Op internet zie je alleen maar vergelijkbare schreeuwende koppen. De sympathie in die stukken gaat dit keer niet naar de merkhouder die last heeft van de inbreuk, maar juist naar de underdog. De tijd van handhaving uit een merkenrechtelijke ivoren toren leek toch voorbij na de debacles rond de gebroken Gorilla vingertjes (Greenpeace) en het gezonken BP platform. Blindelings handhaven zonder na te denken over mogelijke PR gevolgen is spelen met vuur.

Logisch dat de PR-coördinator van Talpa dan ook niets anders kon doen dan een charme offensief starten om daarmee zo veel mogelijk in te spelen op de negatieve berichtgeving. Gelukkig is de negatieve storm niet overgeslagen naar discussies op social media zoals Facebook. Het lijkt er dan ook op, dat alles uiteindelijk voor Talpa Radio alsnog afloopt met een sisser en de schade daardoor beperkt blijft.

Joris Felix Klokkers produceert wekelijks op het Internet een eigen radioprogramma. Zover uit de pers is op te maken, voor 10 tot 15 luisteraars. Hij doet dit onder de naam JFK FM, de afkorting van zijn eigen naam Joris Felix Klokkers.

Het merk JFK is als merk geregistreerd in 1997 en daarnaast zijn er nog een aantal andere JFK merken uit 1998. Onder de naam JFK, is er ook een radio station geweest, JFK Jazzy- Funky- Kool radio, maar daar is in 2009 de stekker uitgetrokken.

Talpa Radio is momenteel de houder van de JFK merken. De merken worden momenteel niet, maar een houder kan die rechten inroepen tot vijf jaar na het laatste gebruik.  De merken zijn geregistreerd voor identieke diensten namelijk radio-uitzendingen, dus merkrechtelijk is het gebruik van het teken JFK FM door de 13-jarige brugklasser een inbreuk.

Grote vraag is natuurlijk wel, hoe om te gaan met zo’n inbreuk. Bij een inbreuk check je wie de inbreuk maakt. Dat is hier ook gedaan, want de 13-jarige brugklasser kreeg de dagvaarding gewoon in zijn mail (volgens de pers). De vraag is alleen waarom de juristen die namens Talpa werkte voor deze vorm gekozen hebben/ waarom is er direct een dagvaarding gestuurd (of dreigen met een dagvaarding- de pers is daar wisselend over)?

Als je de dagvaardig stuurt (of ermee dreigt) dan kan je op je klompen aanvoelen dat de hele pers erover gaat vallen. Want wie zijn hier de partijen; een jeugdige jonge brugklasser die wat op internet doet versus het TV bedrijf Talpa van multimiljonair John de Mol (zoals het Jeugd journaal de partijen omschrijft)

Wat te verwachten was, gebeurde ook. De media doken op het verhaal, waarbij de sympathie toch een vooral uitgaat naar de kleine 13 jarige en er steeds de vraag wordt gesteld, waarom Talpa voor dit olifantmiddel kiest. “Ik kan natuurlijk niet op tegen een mediabedrijf als Talpa Radio. Ik heb helemaal geen geld om naar de rechter te stappen.” Het blijft gissen waarom Talpa Radio deze route heeft gekozen. Is dit een bewuste actie om het merk weer op de kaart te zetten (lijkt ons niet echt handig trouwens) of is er gewoon iets misgegaan in de coördinatie?

In de vervolgstukken, lijkt het erop dat Talpa niet blij is met alle berichtgeving. Talpa laat namelijk weten, dat zij niet wist dat het hier om een 13-jarige ging. Beetje gek want het lijkt ons toch logisch dat als iemand onder dreiging wordt aangeschreven er eerst gecheckt wordt wie er aangeschreven wordt en waar de zaak om draait, maar dat terzijde. 

Het charme offensief dat door Talpa is ingezet, is daarom mogelijk de enige goede stap om de negatieve berichtgeving te draaien. Talpa Radio heeft de jonge radiomaker een VIP rondleiding aangeboden in het pand van radio 538 en wat kleding van bekende Nederlanders. Joris de brugklasser is weer blij en daardoor zelfs een beetje positief over Talpa, zodat uiteindelijk de schade voor Talpa Radio toch beperkt blijft, zeker omdat de rel niet overgeslagen is naar social media zoals Facebook.

 

 
 

merken



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?