De reputatie van Red Bull - procedure tegen logo springende steenbokken Big Horn

Red Bull heeft een naam hoog te houden wat betreft de handhaving van haar merk. Procedures worden gestart tegen merken voor energydrinks met het woord BULL of beesten in het logo. Soms verschillen de merken dusdanig dat het maar de vraag is of de consument deze zal verwarren. Omdat het merk Red Bull al jaren een zeer bekend merk is, kan het toch vaak succesvol hiertegen optreden.

In 2016 wordt voor het logo Big Horn merkbescherming aangevraagd in de Europese Unie. Red Bull maakt hiertegen bezwaar op basis van een aantal merken, waaronder het logo van de vechtende rode stieren tegen een gele zon. Er worden marktcijfers, marketingkosten, campagnes en onderzoeken overlegd, waaruit de reputatie van dit logo blijkt.

Het bedrijf krijgt gelijk. Ook al is de overeenstemming tussen de merken laag, het publiek zal toch een link leggen met het bekende merk. Het aangevraagde merk gebruikt hetzelfde concept: twee agressieve gehoornde dieren. Big Horn vaart daarbij mee op de grote populariteit van Red Bull. De aanvraag wordt daarom geweigerd.

merken



De laatste artikelen
EasyGroup slaat de plank mis
Bedrijfsleven vogelvrij bij mogelijke Brexit?
Verbod naamswijziging naar TOM
Nieuwe merkenassistent bij Abcor
Misleidende reclame Lidl, claim baseren op eigen persbericht
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus