Roy Donders eist zijn naam op - depot te kwader trouw

In de Benelux zijn er geen aparte regels voor de registratie van persoonsnamen als merk. Het voordeel hiervan is, dat een bedrijf een naam van een fictief persoon als merk kan gebruiken. Maar ieder voordeel heeft zijn nadeel. Hierdoor is het ook mogelijk om de naam van een ander te kapen (merkkaping is niet apart in de wet geregeld). Is dit een gat in de wet en mag je als bedrijf hier een (financieel) slaatje uit slaan? De rel rond de naam Roy Donders. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

BN-ers (Bekende Nederlanders) hebben een verzilverbare populariteit. Om te voorkomen dat bedrijven aanhaken bij deze populariteit, laten veel BN-ers hun naam (en soms een foto van hun gezicht) als merk registreren (zoals bijvoorbeeld Andre Rieu, Geert Wilders en Epke Zonderland). Als bedrijven onder de naam van de BN-er producten gaan verkopen, ontvangt de BN-er hiervoor dan een vergoeding. Logisch zou je denken, maar soms gaat het toch mis. Reden: in de Benelux kan iedereen welke persoonsnaam dan ook laten vastleggen als merk, ook als het de naam van iemand ander is. Het principe is simpel; wie het eerst komt (registreert), die het eerst maalt (heeft de rechten op die naam). Er zijn hier geen speciale regels om misbruik van een persoonsnaam te voorkomen (dit in tegenstelling tot het buitenland). En zo ontstond de rel rond de naam ROY DONDERS.

Sinds 2012 is de ster van Roy rijzende. Eerst via het Tv-programma Gipsy Girls en sinds oktober 2013 via “Roy Donders: Stylist van het Zuiden”. Hierdoor is Roy Donders een Bekende Nederlander en tv-persoonlijkheid geworden. Een maandje na de eerste uitzending (november 2013) registreert een marketing bureau op eigen initiatief de naam ROY DONDERS als kledingmerk in de Benelux. Als de registratie helemaal goedgekeurd is, neemt het bedrijf contact op met Roy Donders met het voorstel om samen te gaan werken. Roy bedankt hiervoor. Op dat moment is hij volop bezig met de WK Jumbo Juichpakken. En dan escaleert het conflict. Het marketing bureau geeft aan dat zij de naam ROY DONDERS als merk heeft geregistreerd. Zij sommeert JUMBO ieder gebruik van de naam ROY DONDERS te staken en eist een schadevergoeding. Voor Roy voldoende reden om naar de rechter te stappen.

De rechter oordeelt dat de registratie toch niet mag, ondanks het principe van wie het eerst komt. Roy Donders organiseerde namelijk al langer kledingparty’s onder de naam ROY DONDERS. In de Benelux is het verboden een merk te registreren voor bepaalde producten, als je weet (of kan weten) dat iemand anders die naam al hiervoor gebruikt. Als het marketing bureau even op internet had gekeken, had ze kunnen zien dat Roy de naam al eerder gebruikte voor zijn kledingparty’s. Daarnaast was Roy Donders op het moment van de merkaanvraag al een bekende Nederlander geworden door het Tv-programma “Roy Donders, Stylist van het Zuiden” (waarin de verkoop van kleding een vast onderdeel was). Om die reden is de registratie van zijn naam als merk door het marketingbureau te kwader trouw. Gevolg: het oude merk wordt nietig verklaard, Roy mag zijn eigen naam als merk registreren en blijven gebruiken. De uitspraak is volledig in lijn met eerdere uitspraken van het Europese Gerecht en laat zien dat merkkaping niet loont.

merken



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?