Snelle jongens, snel geld verdienen? Maar wie zich brandt moet op de blaren zitten, maar dan niet in een gratis PORSCHE Turbo S Coupe PDK

Merken geven een monopolie. De houder is de enige die een bepaald merk mag gebruiken en kan anderen het gebruik verbieden. Maar de aanvrager moet aangeven welke producten beschermd moeten worden. De kosten nemen toe als er meer geclaimd wordt, dus men beschermd in het algemeen alleen dat wat noodzakelijk is/ waarvoor een merk gebruikt wordt. Nu zijn er ‘slimmeriken’ die daar een slaatje uit willen slaan, maar soms mislukt dat, zoals in het geval van het te kwader trouw deponeren van de automerken van PORSCHE.

 

PORSCHE is een bekend automerk en heeft vele merken geregistreerd om misbruik en aanhakend gebruik tegen te gaan. Zo is het merk niet alleen aangevraagd voor auto’s maar ook voor: cosmetica, bestek, scheerapparaten, schoonmaakmiddelen, computerspelletjes, huishoudelijke producten en sportartikelen. Door het intensieve gebruik, is PORSCHE ook een bekend merk, en bekende merken krijgen vaak een hele brede bescherming, ook voor producten en diensten waarvoor nog geen bescherming geclaimd is.
 
De wederpartij in deze zaak, gaat diverse merken PORSCHE registreren voor allerlei producten zoals: beits, broedmachines en ook auto’s. Omdat er ook bescherming wordt geclaimd, moet PORSCHE wel actie ondernemen en vecht zij de aanvragen aan. Dat gebeurd in twee instanties, eerst bij de merkautoriteiten en daarna bij de rechter.
 
De wederpartij heeft na de depots wel eerst contact opgenomen met PORSCHE om te zien of zij niet geïnteresseerd waren de merken over te nemen. Het voorstel was, we houden alles buiten de pers en ik krijg 50 miljoen als financiële vergoeding. Toen PORSCHE niet direct hapte, zakte de prijs naar 25 miljoen en uiteindelijk naar 9 miljoen + een PORSCHE Cayenne S Hybrid en een PORSCHE Turbo S Coupe PDK 2011.
 
De wederpartij kreeg niets, PORSCHE ging namelijk gewoon naar de rechter met een eis dat (1) de merken nietig verklaard moesten worden en (2) de wederpartij veroordeeld zou worden in de kosten van de procedure.
 
PORSCHE krijgt op alle punten gelijk. De wederpartij heeft geen rechten en alle depots zijn te kwader trouw omdat:
a-      de wederpartij wist van de oudere merken van PORSCHE
b-      de producten waarvoor bescherming werd aangevraagd vaak soortgelijk zijn aan de oudere merken van PORSCHE
c-       de wederpartij voor oneigenlijke doeleinden de depots deed. Hij gaf aan de merken zelf te willen gebruiken, maar dat geloofde de rechter niet. De wederpartij heeft een ICT bedrijf, maar had het geregistreerd voor broedmachines en vervoersmiddelen. Daarnaast had hij PORSCH benaderd om de aanvragen over te kopen voor veel geld en als PORSCHE niet akkoord zou gaan, zou hij de pers opzoeken.
De depots waren daarom te kwader trouw en omdat PORSCH op alle vlakken gelijk krijgt moet de wederpartij de proceskosten ook nog betalen (ruim € 7.300,-).
merken



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?