God’s wijn wekt de woede bij Duvel’s bier; het gevaar van te sterk lijkende verpakkingen

Huismerken en runners-up brengen al jaren hun producten aan de man in verpakking die toch wel verdacht veel lijken op die van A-merken. In de slipstream van de bekendheid van de verpakking proberen ze zo een graantje meepikken om makkelijker een plek in het schap te veroveren. Dat dit gevaarlijk kan zijn, mag bekend zijn. Bij de introductie van het nieuwe design van (het inmiddels failliete) nieuwe OLM bier, sloeg de vlam in de pan bij Heineken. Het design zou veel te veel geïnspireerd zijn op het bekende groene flesje met balk en rode ster. Onder dreiging van een kort geding werd het design aangepast. Nu dan ook een Belgische equivalent. Dit keer gaat het om het gebruik van een merknaam in Gotische lettertypes op inpakpapier.  

In België brouwt Duvel Moorgat fruitbier. Zij verkoopt het bier in een gekleurde wikkel met daarop de naam LIEFMANS in Gotische letters. De merknaam wordt cursief en repeterend gedrukt op inpakpapier. Hierdoor ontstaat er een soort behang/ een repeterend patroon. Dit patroon van zwarte gotische letters op een witte achtergrond is als beeldmerk ingeschreven in de Benelux (en volgens Duvel is het patroon wereldberoemd in België).

Brouwerij Van Honsbrouck brengt ook een fruitbier op de markt. Zij doet dit onder de naam BACCHUS. Ook hiervoor is een wikkel ontwikkeld, en je raadt het al, daar staat de naam BACCHUS dus ook op in Gotische letters en eveneens in een zich herhalend en schuin patroon.

De torn bij Duvel is gewekt. Duvel gaat naar de rechter omdat zij vindt dat BACCHUS inbreuk pleegt op haar merkrechten. Brouwerij Van Honsbrouk gaat in de tegenaanval. Zij stelt dat Duvel het merk niet gebruikt zoals het is ingediend (en dat kan een doodzonde zijn). Dat is ook zo, want sinds kort wordt het merk niet meer cursief en repeterend gebruikt maar gewoon groot en horizontaal. Bouwerij Van Honsbrouk vordert daarom doorhaling van het merk wegens niet rechtshandhavend gebruik.

De rechter wijst de tegenaanval van Van Honsbrouk af omdat Duvel haar beeldmerk herkenbaar genoeg gebruikt. De eis van Duvel wordt echter wel toegekend. Door het gebruik van het merk BACCHUS in Gotische letters (met eenzelfde grootte als die van LIEFMANS in een schuin herhalend patroon) wordt de indruk gewekt dat er een economisch verband bestaat tussen het fruitbier van Van Honsbrouk en het fruitbier van Duvel. En dat mag dus niet.

Belangrijk in die beoordeling is de verpakking, hoe wordt die gezien door de consument in het schap. Na HEINEKEN-OLM en TUC-APERO nu wederom een vergelijkbaar oordeel in verband met te veel gelijkende verpakkingen. Eindoordeel: inbreuk en een verbod. Deze Belgische uitspraak past mooi in de lijn van recente uitspraken over aanvullende bescherming van bekende merken. Om die reden is het verstandig voor huismerken producenten om de design strategie maar weer is bij te stellen en op zoek te gaan naar een eigen plek in het schap.

merken



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?