In 2007 start Red Bull een procedure tegen de lancering van The Bulldog energydrinks. Reden: het merk The Bulldog is overeenstemmend met Red Bull door het element BULL. In 2010 volgt het Hof deze redenatie. The Bulldog legt zich daar niet bij neer, gaat naar de Hoge Raad en uiteindelijk het Europese Hof. The Bulldog stelt een geldige reden te hebben voor dit merkgebruik. Energydrinks zijn een logische uitbreiding van wat er te koop is in een coffeeshop en het merk wordt al jarenlang te goeder trouw hiervoor gebruikt. Uiteindelijk krijgt The Bulldog gelijk. Kan het bedrijf nu ook de schade claimen?
Omdat er geen merkinbreuk is geweest, probeert The Bulldog de schade (geschat op 49 miljoen) te verhalen op Red Bull. Redbull heeft onrechtmatig gehandeld door The Bulldog te verbieden nog langer energydranken te verkopen onder haar merk.
De rechter bevestigt dit. Dreigen met een verbod (dat de ander zich aan het vonnis moet houden) is onrechtmatig als dat vonnis later wordt vernietigd. Door te dreigen is The Bulldog de kans op exploitatie/winst ontnomen.
Op dit punt heeft The Bulldog alvast gewonnen. Alleen de hoogte van de schade moet nu nog worden bepaald. Wijze les: dreig pas met handhaving als een vonnis definitief is.
merken
De laatste artikelen
Belang merkregistratie logo
Lego poppetje geldig vormmerk
DJ Djoko moet naam wijzigen
Rituals te koop bij The Body Shop?
Misleidende duurzaamheidsclaims Primark