The Butcher Club moet naam wijzigen

Het is een wijd verbreid misverstand. Veel managers denken dat zij met de inschrijving van de bedrijfsnaam in het register van de kamer van koophandel of na de registratie van een domeinnaam voldoende zijn beschermd. Dit is dus een broodje aap verhaal. Bij de inschrijving van een handelsnaam of een domeinnaam checkt niemand of de naam mogelijk inbreuk maakt op de rechten van een ander. Alleen goed voorafgaand onderzoek naar oudere handelsnamen en merken kan hierover uitsluitsel geven. Wordt dit niet gedaan, dan kan een bedrijf (ook na jaren) worden gedwongen de naam te wijzigen. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

In 2012 opent The Butcher de deuren van haar hamburgerrestaurant annex cocktailbar in de Amsterdamse Pijp. THE BUTCHER is in 2011 als woordmerk geregistreerd in Europa voor horeca diensten. Slim want het geeft een bedrijf veel meer bescherming dan een handelsnaam. Je kunt ermee voorkomen dat er restaurants starten met een vergelijkende naam, ook als ze elders zijn gevestigd. Tevens geeft het je de mogelijkheid om in de toekomst buiten je startregio actief te worden. Dat is een van de grootste pluspunten van het merkenrecht, het is niet lokaal gebonden.

In Rotterdam wordt eveneens een restaurant geopend onder de naam The Butcher Club. Klanten kunnen hier niet alleen eten maar ook vlees, patés en worsten meenemen naar huis. Het Amsterdamse bedrijf vindt dit een inbreuk op haar rechten en start een procedure tegen de Rotterdamse naamgenoot. Die verweert zich met de stelling dat de activiteiten van een restaurant beperkt blijven tot Amsterdam en Rotterdam. Het publiek kan daarom nooit verwart raken. Daarnaast is de uitstraling van beide zaken anders. De een is meer snackbar de ander heeft een luxere uitstraling. Tevens kan de bedrijfsnaam geen merk zijn. BUTCHER betekent slagerij in het Engels, dus dat kan geen naam zijn voor een vleesrestaurant.

De rechter is hier snel klaar mee. BUTCHER betekent inderdaad slagerij. Het feit dat een woord een bepaalde betekenis heeft, wil nog niet zeggen dat het geen merk kan zijn. (Apple is ook een prima merk voor computers.) Een naam kan alleen geen merk zijn, als het de diensten of producten direct beschrijft. Dat is hier niet zo, een slagerij is een totaal andere dienst dan een restaurant, dus een prima merk.

De naam THE BUTCHER CLUB is overeenstemmend met het ingeschreven merk van het Amsterdamse bedrijf. De diensten die worden aangeboden zijn identiek als waarvoor het merk is ingeschreven, namelijk horeca diensten. De verschillen waar het Rotterdamse bedrijf op wijst, zijn niet relevant, want het gaat hier om een merkeninbreuk en niet een handelsnaaminbreuk. Gekeken wordt naar waarvoor het merk is ingeschreven, horecadiensten. Dat doet het Rotterdamse bedrijf ook. Gevolg: inbreuk en het bedrijf moet binnen veertien dagen haar naam wijzigen en de kosten van de wederpartij betalen (een ruime 15.000 euro).

Voor het MKB, laat bij de lancering van een nieuwe naam/ product altijd eerst merkenonderzoek doen om te zien waar er problemen zijn te verwachten. Registreer daarna direct naam als merk om ongehinderd zaken te kunnen blijven doen.

merken



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?