Toch winst voor Bayern München

In tegenstelling tot de wedstrijd in de Champions League, kwam Bayern München dit jaar wel als winnaar uit de strijd rond haar logo. In 2002 is het logo FC BAYERN MUNCHEN in zwart-wit geregistreerd in de EU als beeldmerk voor vrijwel alle waren en diensten. Slim, want op die manier kan het logo te gelde worden gemaakt. Sponsors (waaronder een bierfabrikant) brengen producten op de markt met het logo om zo mee te liften op de populariteit van de ploeg. Het logo bestaat uit de naam met in het midden het patroon van de Beierse vlag. Als een Beierse brouwerij met een vergelijkbaar logo komt, maakt de voetbalclub hiertegen bezwaar.

In eerste instantie wordt de zaak verloren, echter in hoger beroep pakt de voetbalploeg alsnog de zege. De beeldmerken zijn overeenstemmend, zeker voor het niet-Duitse publiek in de EU. Het verweer dat Bayern en München geografische namen zijn, wordt terzijde geschoven omdat in veel talen de streken een andere naam hebben (zoals Bavaria en Monakovo). Omdat het logo in zwart-wit is geregistreerd, zal een niet-Duitse consument hier niet snel de Bayerse vlag in herkennen want die is blauw. De opmaak is verder vrijwel hetzelfde. Gevolg: de merken zijn overeenstemmend.

merken



De laatste artikelen
Datalek Jeugdzorg Utrecht
Vakantie Ray-Ban zonnebrillen via Facebook
De reputatie van Red Bull - procedure tegen logo springende steenbokken Big Horn
Overeenstemming Kordaat Kornuit - conceptuele betekenis merken
Neymar eist zijn naam op - depot te kwader trouw
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus