Vakantie Ray-Ban zonnebrillen via Facebook

Via de besloten Facebookpagina ‘Marktplaats zonder regels’ worden Ray-ban zonnebrillen aangeboden. “Deze lente/zomer weer originele Rayban zonnebrillen verkrijgbaar vanaf € 85,-. Nergens goedkoper. Meer dan 280 verschillende modellen!!! Diverse kleuren.” De merkhouder van Ray-Ban doet een testaankoop en checkt de identiteit van de persoon achter de Facebookpagina. Als deze weigert een onthoudingsverklaring te tekenen, zien partijen elkaar in de rechtszaal.

Verweerder stelt dat dit geen merkinbreuk is. De zonnebrillen heeft hij gekregen voor zijn verjaardag en andere brillen heeft hij in de uitverkoop gekocht op zijn vakanties. De merkrechten van Ray-Ban zijn daarom uitgeput. Van die aankopen heeft hij geen bonnetjes meer. En die 280 was een tikfout, hij had er maar 28.

De rechter schuift dit terzijde, omdat verweerder geen enkel bewijs kan overleggen om dit te onderbouwen. Daarnaast toont Ray-Ban op de zitting aan (aan de hand van de foedraal en de verpakking) dat er sprake is van namaakbrillen. De eisen voor een verbod, schadevergoedingen, kostenveroordeling etc. worden toegewezen.

merken



De laatste artikelen
EasyGroup slaat de plank mis
Bedrijfsleven vogelvrij bij mogelijke Brexit?
Verbod naamswijziging naar TOM
Nieuwe merkenassistent bij Abcor
Misleidende reclame Lidl, claim baseren op eigen persbericht
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus