Verbod naamswijziging naar TOM

MKB Brandstof gebruikt sinds 2009 in haar radiocommercials Tom de Ridder als fictief persoon om haar bankpas en parkeerservice te promoten. In 2015 besluit het bedrijf de naam te wijzigen in TOM. Om problemen te voorkomen, bespreekt het bedrijf de plannen met TomTom (bekend van de navigatieapparatuur).

Het logo TOM wordt aangepast en een co-existence verklaring getekend. Daarin staat, dat alleen het logo TOM gebruikt mag worden en niet het woord TOM. Er is geen bepaling opgenomen over handelsnaamgebruik.

Het bedrijf start een radiocampagne dat TOM de nieuwe handelsnaam is. Op social media wordt o.a. de slogan “TOM LAAT JE NIEUWE WEGEN ONTDEKKEN’ gebruikt. Omdat dit gebruik in strijd is met de getekende overeenkomst, zegt TomTom die een paar dagen later op.

De zaak escaleert. De kortgeding rechter verbiedt het gebruik van de naam. De rechtbank komt deze zomer tot dezelfde conclusie. De overeenkomst is rechtsgeldig ontbonden door TomTom. Omdat er geen overeenkomst meer is, is ieder gebruik van het logo of woordmerk inbreuk. TomTom is een bekend merk en TOM is overeenstemmend. Navigatie en (reis)informatieapparatuur is complementair en soortgelijk aan mobiliteitsdiensten en reisinformatie (waar te tanken/parkeren). Publiek kan denken dat er economische band bestaat tussen de bedrijven. Gevolg: verbod op gebruik van TOM als merk en handelsnaam.

merken



De laatste artikelen
Rituals te koop bij The Body Shop?
Misleidende duurzaamheidsclaims Primark
Prada patroon – basaal en alledaags
The Bulldog eist terecht schade van Red Bull
Merkregistratie parfums Escobar in strijd met goede zeden
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over modellenrechten

Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel. Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is. Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument). Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?