Verbod op Pepsi copycat

Pepsi gebruikt sinds 1991 haar Pepsi Globe logo. Een ronde bol met golvende vlakken in de kleuren rood wit en blauw. Sinds die tijd heeft het logo een aantal restylingen heeft ondergaan, maar met nog steeds gekleurde golvende vlakken. Volgens Forbes op positie 29 van wereld’s meest waardevolle merken. Gezien de bekendheid van het merk, is het niet verbazingwekkend dat anderen daar graag op proberen mee te liften.

In 2016 registreert Teng Yun International in England haar logo voor softdrinks. Het logo bestaat uit een blauwe golf tegen een rode achtergrond met op de top van de golf een surfer. Pepsi start hiertegen een doorhalingsactie en krijgt gelijk. De merken stemmen slechts gering overeen vanwege de surfer. Gezien de reputatie en het marktaandeel van Pepsi, zal de consument wel een link leggen tussen de merken. Omdat beide logo’s echter worden gebruikt tegen een blauw vlak en soft drinks vaak zonder veel nadenken worden gekocht, kan snel het verkeerde product worden gepakt. Het nieuwe merk probeert bewust te profiteren van de bekendheid van het Pepsi logo. Het merk wordt daarom doorgehaald.

merken



De laatste artikelen
Verhoging overheidstaksen rigoureuze wijziging systeem merkregistratie in Benelux
Opdracht tekening Sinterklaas en rechten
Puma en springende roofdieren
Gevecht om poezenmand
Niet iedere Tulp is van Ilja Gort
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus