Wie mag zich Moszkowicz noemen - afwijkende regels in oppositie

Afgelopen weken kwam naar buiten dat er binnen de familie Moszkowicz onenigheid is over het gebruik van de familienaam. De broers Max (sr) en David zijn advocaten in Maastricht en hebben de naam MOSZKOWICZ al in 1987 als merk vastgelegd in de Benelux. De naam is geregistreerd voor ‘diensten van een advocaat’ en voor ‘advocaat’ (eierlikeur/drank). In 2012 vraagt Max Moszkowicz (jr) merkbescherming aan om de naam MOSZKOWICZ te gaan gebruiken voor ‘online spelletjes’, ‘televisie programma’s’ en ‘entertainment’. Alhoewel de naam niet aangevraagd is voor juridische diensten, maken de broers uit Maastricht hier wel bezwaar tegen. De merkaanvraag is volgens de broers te kwader trouw aangevraagd en er wordt meegelift op de bekendheid van de familienaam.  (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)  

Bij een merkaanvraag kunnen bedrijven met een ouder overeenstemmend merk bezwaar maken tegen de aanvraag. De Benelux merkautoriteiten hebben hiervoor een simpele, korte procedure bedacht (de oppositie procedure). De regels in deze procedure wijken af van de regels die normaal in een rechtszaak worden gebruikt. Een merk wordt alleen geweigerd als beide merken sterk op elkaar lijken (dat is hier het geval) en als de merken voor dezelfde soort producten of diensten worden gebruikt. Dat is hier dus niet het geval. Gevolg, de broers uit Maastricht krijgen geen gelijk en de eis wordt volledig terecht afgewezen.

De Benelux merkautoriteiten wijzen de broers er fijntjes op dat eigenlijk de hele procedure fout is ingestoken. Een ‘depot te kwader trouw’ en ‘aanhaken bij een bekend merk’, kan wel in een gewone rechtszaak, maar niet in deze procedure. Het advies/ persbericht van de autoriteiten (op de website) laat niets aan duidelijkheid te wensen over. “U moet goed uitzoeken op welke gronden u het beste bezwaar kunt maken. Een onafhankelijke merkenadviseur kan u daar bij helpen”.

In de kranten wordt ook nog melding gemaakt dat Yehudi (een neefje in Utrecht) onder de naam Moszkowicz een advocatenkantoor wil beginnen in Utrecht. Tegen dat gebruik kunnen de broers naar mijn mening wel succesvol optreden. De Maastrichtse broers hebben merkrechten op de naam MOSZKOWICZ en die gelden voor de hele Benelux. Als er een tweede advocatenkantoor komt onder exact dezelfde naam, dan weet niemand meer met welke Moszkowicz er nu zaken wordt gedaan. Dat leidt tot verwarring en dat moet altijd voorkomen worden. Dat een van de vennoten toevallig ook dezelfde achternaam heeft, doet niet ter zake. (Zo mag meneer Philips uit Groningen ook geen lampenfabriek beginnen onder de naam Philips).

Alhoewel in Nederland juridische vertegenwoordiging bij een merkaanvraag niet wettelijk verplicht is, is het raadzaam een onafhankelijke merkenadviseur hiervoor in te schakelen. Dit geldt zowel bij de registratie van merken als in het geval er bezwaar gemaakt moet worden. Het voorkomt niet alleen onnodige kosten, maar ook dat er foute procedures gestart worden. Dit is des te belangrijker omdat in rechtszaken over merken de verliezer vaak wordt veroordeeld om het grootste deel van de kosten van de wederpartij te betalen.

merken



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?