Nieuw Collectief merk – Europees Biologisch logo – einde wildgroei groenmerken

Aan de wildgroei van nieuwe biologische logo’s lijkt geen eind te komen. Naast klavertjes en andere symbolen heeft nu ook de Europese Unie besloten met een nieuw logo te komen. Voorverpakte biologische voedingsmiddelen moeten vanaf juli 2010 voorzien zijn van dit logo. Geen vrijblijvendheid meer, zodat er eindelijk een herkenbaar beeld komt voor de consument.

Biologische producten staan al lange tijd in de schijnwerpers. Echter hoe onderscheidt het publiek nu makkelijk deze producten van de standaard producten? Simpel met een logo dus het eerste EU logo verscheen eind jaren 90. Echter dit logo kon op vrijwillige basis gebruikt worden. Meerdere partijen (waaronder grote winkelketens) wilden graag een eigen plekje claimen en zo zagen diverse logo’s het levenslicht waardoor het voor de consument weer een oerwoud werd waar geen touw aan vast te knopen was. (Waarom zijn de logo’s verschillend en wat zijn de verschillen of gaat het allemaal om hetzelfde?)In 2007 ontstond het idee om een EU-logo te ontwikkelen dat niet meer vrijwillig gebruikt kon worden maar dat verplicht op de voorverpakte biologische producten moet staan. Een logo als waarborg voor de herkomst en kwaliteit van voedsel en drank zodat de consument weet dat de producent de EU-verordening inzake biologische landbouw is nagekomen.

 

 

In 2008 is er een ontwerpwedstrijd uitgeschreven waaraan ruim 3400 design studenten hebben meegedaan. Daarna konden consumenten twee maanden hun stem uitbrengen en recent is het nieuwe logo (bekend gemaakt. Het nieuwe logo is een geregistreerd EU-merk. Hopelijk heeft dit nieuwe logo (door het verplichte gebruik)tot gevolg dat er nu een einde komt aan de wildgroei van allerlei individuele groen merkjes. Juist deze merken zijn namelijk bij uitstek geschikt om als collectief merk dienst te gaan doen.

merken



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?