Merkennieuws

Merkbescherming in Maleisië via Internationale Registratie

Na Brazilië (afgelopen najaar) is het sinds 27 december ook mogelijk om voor Maleisië merkbescherming te gaan claimen via de Internationale Registratie. Het is via de Internationale Registratie vrij goedkoop en makkelijk om bescherming te claimen in veel landen buiten de Europese Unie. Inmiddels zijn 122 landen aangesloten bij dit verdrag. Naast het feit dat de aanvraagkosten een stuk lager zijn, zijn de kosten om de rechten in stand te houden een stuk aantrekkelijker. » merkregistratie

Vegan Butcher – belang registratie logo

Veel bedrijven gebruiken (semi-)beschrijvende merken. Het voordeel hiervan is, dat het merk direct duidelijk maakt waar het product of de dienst voor staat. Nadeel is wel dat dergelijke merken vaak niet geaccepteerd worden als woordmerk. Waarom is het dan wel van belang het merk te laten registreren als logo? » merkregistratie

Een certificeringsmerk, of toch niet?

Dit artikel is geschreven door Sezen Sümer (1996), alumni van de opleiding HBO-Rechten van Hogeschool Leiden, in samenwerking met merkenbureau Abcor B.V. en het Intellectueel Eigendom LAB van het lectoraat Recht & Rechtvaardigheid van Hogeschool Leiden.Het artikel is het resultaat van praktijkgericht juridisch onderzoek naar het nieuw ingevoerde certificeringsmerk en de consequenties die dit nieuwe merk heeft voor huidige merkinschrijvingen. In het juridisch kader is uitgezocht wat individuele, collectieve en certificeringsmerken zijn op Benelux en Europees niveau. Sezen heeft daarnaast op basis van dossieronderzoek en interviews onderzocht op welke wijze individuele merken omgezet worden in certificeringsmerken en wat de consequenties al dan niet zijn indien het individuele merk opnieuw wordt gedeponeerd. Uit het onderzoek naar 63 dossiers van BOIP en EUIPO is naar voren gekomen welke geregistreerde individuele merken in de praktijk gebruikt worden als certificeringsmerken. » merkregistratie

Chelsea en José Mourinho

Bekende sporters registreren vaak hun naam als merk. Die registraties verrichten ze dan meestal op de eigen IP-holding. Op die manier kan de sporter zijn of haar populariteit verzilveren en aanhakend gebruik aanpakken. Dit blijft niet beperkt tot sportmensen (zoals Max Verstappen of Ronaldo). José Mourinho is waarschijnlijk de beroemdste voetbaltrainer wereldwijd. Als Chelsea onder zijn leiding in 2005 vrijwel alles wint, legt de voetbalclub de naam en handtekening van de trainer vast als merk, echter wel op naam van de club. » merkregistratie

Brexit update- overgangstermijn

Op 24 januari is in toch wel een opmerkelijke stilte de noodzakelijke handtekeningen gezet door Engeland en de EU zodat Engeland per 31 januari formeel uit de EU kan treden. Belangrijk is dat met de EU een overgangstermijn overeen is gekomen en wel tot eind 2020. Tot eind december blijven de bestaande Unierechten gewoon gelden. Voor houders van EU-merken en designs wijzigt er dus niets. Ook de Engelse gemachtigden blijven tot die tijd gewoon bevoegd. » merkregistratie
pagina 1
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus