Merkennieuws

Ajax Academy voetbalschool in Dubai - waar merkrechten claimen

Voor bedrijven die internationaal actief zijn, is het altijd een moeilijke vraag. Waar claim ik nu mijn merkrechten? Alleen in de thuismarkt of ook elders? Zeker voor bedrijven die deels draaien op merchandising, is dit belangrijk. AFC Ajax heeft de naam en het logo geregistreerd in de Benelux, in een aantal landen in Europa, Rusland en Amerika. » merkregistratie

BREXIT en de gevolgen voor houders van Europese Unie merken en modellen

Engeland heeft gekozen en ook de merkenwereld schokt na. De BREXIT heeft namelijk ook gevolgen (op de lange termijn) voor veel bedrijven. Bedrijven die internationaal actief zijn, hebben vaak hun merk- en modelrechten vastgelegd via een Europese Uniemerk of Europees Uniemodel. De vraag is daarom, verandert er iets in de status van deze IE-rechten? » merkregistratie

De strijd om het LEGO poppetje

Merken komen in vele gedaantes voor. Niet alleen namen en logo’s zijn merken, maar ook vormen kunnen een merk zijn. Een van de meest bekende vormmerken is waarschijnlijk het flesje van Coca Cola. Echter de wet stelt wel grenzen. Niet iedere vorm van een product is altijd als merk te claimen. Voor vormmerken gelden nog een aantal speciale regels om overlap met het octrooirecht, merkenrecht en modellenrecht te voorkomen. In de Benelux praktijk lijkt het vormmerk bijna meer een theoretische optie dan een werkelijk goed alternatief om IE rechten te claimen. Soms lijkt het erop dat er licht gloort aan de horizon. Zo kwam het Gerecht dit jaar tot de conclusie dat het vormmerk voor de poppetjes van LEGO in stand moest blijven. Zijn dit de eerste tekenen van een nieuw beleid? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » merkregistratie

Mens Erger Je Niet speelbord, speelgoed of merk?

Via het merkenrecht kan voor een teken bescherming worden aangevraagd. De wet accepteert heel veel soorten tekens (logo’s, verpakkingen, afbeeldingen van gebouwen, stripfiguren etc.). Maar de wet heeft wel een minimum eis (een merk moet wel onderscheidend vermogen hebben), waardoor niet alles is te claimen. » merkregistratie

Black Bastard BBQ- What’s in a name?

Bij het bedenken van een nieuwe naam moet er met ontzettend veel aspecten rekening worden gehouden. Wordt de naam al door een ander gebruikt? Is de domeinnaam nog vrij? Welke social media accounts zijn er nog beschikbaar? Vaak wordt één aspect vergeten te checken, namelijk wat betekent de naam (of welke associatie roept de naam op) in een ander land. Dat kan dan een staartje krijgen. Zo werd Old Amsterdam opeens het mikpunt van alle kritiek, toen zij een actie startte om haar plakjes kaas op de BBQ te promoten en daarbij een Black Bastard BBQ weg wilde geven. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.) » merkregistratie
pagina 1
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus