Merkennieuws

Geurmerk en andere ‘ongebruikelijke’ merken

Dit jaar heeft Hasbro bij het Amerikaanse merkenbureau merkbescherming gekregen voor de geur van haar Play-Doh klei. Het merk is aangevraagd voor: ‘a scent of a sweet, slightly musky, vanilla fragrance, with slight overtones of cherry, combined with the smell of a salted, wheat-based dough’. Al sinds 1956 wordt het product gemaakt met deze kenmerkende geur en ook in advertenties wordt daar soms naar verwezen (campagne 2013: Stop and Smell the PLAY-DOH). Hasbro toont (met ontzettend veel bewijs) aan dat de geur onderscheidend vermogen heeft gekregen en krijgt daarom hiervoor merkbescherming. » merkregistratie

Verhoging overheidstaksen rigoureuze wijziging systeem merkregistratie in Benelux

Afgelopen week heeft het Benelux merkenbureau aangekondigd dat per 1 januari 2019 het huidige systeem van overheidstaksen bij merkregistratie op de schop gaat. Tot 31 december kunnen bedrijven nog gebruik maken van het oude systeem. Dit houdt in, dat met een aanvraag bescherming kan worden geclaimd in drie klassen voor de prijs van één. Omdat de overheidstaksen tot 3 klassen gelijk zijn, geldt dit ook voor de vernieuwingen. Echter per 1 januari is dit verleden tijd. Vanaf dat moment wordt er afgerekend per klasse. Het gevolg hiervan zijn hogere kosten voor het bedrijfsleven. Daarom vernieuw nog dit jaar alle lopende registraties die tot 30 juni vernieuwd moeten worden en vraag nieuwe merken aan voor 31 december. » merkregistratie

Nieuwe procedures om Benelux merk onderuit te halen - doorhaling en nietigheid

Een merk moet binnen vijf jaar gebruikt worden. Zo niet dan kan het verval van dit merk worden ingeroepen. Dit kon tot voor kort alleen via een (dure) procedure bij de rechtbank. Sinds 1 juni 2018 is hiervoor een alternatief. Tegenwoordig kan iedere belanghebbende een administratieve procedure starten, om het verval van een merk in te roepen dat niet wordt gebruikt of de nietigheid van een beschrijvend merk. De kosten hiervoor zijn vrij gering. » merkregistratie

Kleurmerk Red Bull nietig

Kleuren kunnen als merk functioneren. Voor menig een is de kleurcombinatie blauw- zilver voldoende om te weten dat de energydrink die daarin aangeboden wordt afkomstig is van Red Bull. Om die kleurcombinatie te beschermen heeft het bedrijf een merkregistratie ingediend van een vakje met 2 kleuren en een omschrijving. De vraag is echter of zo’n registratie wel voldoende nauwkeurig is ingediend. » merkregistratie

EU merken en Brexit

Dit voorjaar is er eindelijk iets meer duidelijkheid gekomen over de gevolgen van de Brexit voor bedrijven met een EU merk/ EU model. De Europese Commissie heeft een ontwerpakkoord gepubliceerd. Kern is dat na de uittreding bedrijven in Engeland automatisch vergelijkbare rechten moeten krijgen. Alhoewel dit slechts een ontwerp is, is de verwachting wel dat de uiteindelijke regels niet schrikbarend hiervan af zullen wijken. » merkregistratie
pagina 1
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus