Merchandising Amsterdam University - onderscheidend vermogen merken

Het Benelux merkenbureau mag een merk weigeren als zij vindt dat dit beschrijvend is. Tegen dit besluit kon bezwaar worden gemaakt bij het Benelux Gerechtshof. De afgelopen tien jaar heeft het Hof in Den Haag vrijwel altijd de lijn gevolgd van het BBIE, maar bij haar laatste besluit (december 2018) krijgt het BBIE opeens niet gelijk. Een hoopvol teken voor de toekomst?

De UvA (Universiteit van Amsterdam) vraagt in 2016 bescherming aan voor het woordmerk AMSTERDAM UNIVERSITY. Het merk wordt door de Benelux autoriteiten niet alleen geweigerd voor onderwijsdiensten, maar ook voor alle merchandise artikelen (zoals mokken, truien etc.). Deze artikelen kunnen namelijk afkomstig zijn van de UvA. De UvA kan deze artikelen schenken of verkopen in een souvenirshop. Het Hof is het hier deels niet mee eens. In een eerder arrest over kasteel Neuschwanstein heeft het Europese Hof een oordeel moeten vellen over merkgebruik voor souvenirs. Door een merk op souvenirs aan te brengen, wordt dat product niet opeens beschrijvend. Gevolg: het merk is niet geldig voor diensten van een universiteit, maar wel voor merchandise artikelen. Voor organisaties die actief aan merchandising doen (zoals citymarketing organisaties) een geschenk uit de hemel.  (Bron beeld: Moon)

merkregistratie



De laatste artikelen
EasyGroup slaat de plank mis
Bedrijfsleven vogelvrij bij mogelijke Brexit?
Verbod naamswijziging naar TOM
Nieuwe merkenassistent bij Abcor
Misleidende reclame Lidl, claim baseren op eigen persbericht
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus