Belang registratie logo’s - Diesel logo

Diesel heeft in 1999 de aparte D van Diesel laten registreren als EU merk voor kleding. Als Sprinter megacentros bescherming aanvraagt in de EU voor ander D-logo voor kleding maakt Diesel hiertegen bezwaar. In eerste instantie wijzen de Europese merkautoriteiten de oppositie af. Belangrijkste argument: in het logo van Sprinter ziet de consument geen D maar een basale geometrische vorm. Gevolg: de merken lijken visueel, auditief en begripsmatig niet op elkaar.

Het Gerecht in de EU is het hier niet mee eens. Een groot deel van het publiek zal hier wel een D in zien (ondanks dat de letter niet geheel doorloopt). Gevolg: de merken zijn wel overeenstemmend en het aangevraagde merk wordt geweigerd. Vooral in de fashion branche zijn logo’s erg belangrijk. Consumenten (zelf shoppers) zien hierin direct een merk. Registreer daarom niet alleen het woordmerk, maar ook het logo om overeenstemmende merken te kunnen weren.

merkregistratie



De laatste artikelen
Grumpy Cat wint rechtszaak
Jezus en Maria mogen blijven - campagne in strijd met openbare zeden?
LOCK: Waarom merkregistratie logo?
Royal Dutch en het predicaat Koninklijke
Meeliften op de Rubik Kubus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus