Beyonce en Jay-Z frauderen met baby?

Het zal celebrity minnend Nederland niet zijn ontgaan dat Beyonce en Jay-Z sinds kort een baby hebben. Zoals wel vaker gebeurt bij beroemdheden heeft ook dit koppel hun baby opgescheept met een unieke naam BLUE IVY CARTER. Vader en moeder “Z” staan veelvuldig in de spotlights, maar ze willen hun kindje natuurlijk liever beschermen van alle media aandacht. Aangezien hun baby een vrij unieke naam heeft bestaat de angst dat mensen die naam misschien commercieel gaan exploiteren. Beyonce en Jay-Z besloten dus prompt om de naam van hun baby als merknaam te registreren. Op deze wijze ligt de naam vast en kan een ander er niet mee aan de haal gaan. Zelf beweren de ouders bij hoog en laag de naam niet commercieel te gaan gebruiken. Dat is nu net niet handig bij een aanvraag in de USA.

Hoewel de beide muzieksterren dus goede ouders blijken te zijn, zijn ze slechte merkhouders. In Amerika is het gebruik van een merk namelijk van levensbelang. Zonder gebruik, komt het merk namelijk te vervallen. Daarnaast is het in Amerika frauduleus wanneer je een merk registreert zonder een intentie dit ooit te gebruiken. Bij aanvraag van merken, die je zelf nog niet gebruikt, hoort dan ook altijd een intent to use verklaring. Beyonce en Jay-Z zullen deze verklaring ook hebben ingediend bij hun merkaanvraag. In de media geven ze nu aan het merk niet te gaan gebruiken, waarmee ze feitelijk aangeven dat ze dus frauderen. Een derde zou dit tegen hen kunnen inroepen in een mogelijke zaak.

In de toekomst gaat het koppel waarschijnlijk toch voor de bijl. Zij zullen uiteindelijk toch moeten bewijzen dat zij het merk hebben gebruikt. Is er geen bewijs dan zal de aanvraag onmiddellijk worden doorgehaald. Daarnaast kunnen zij (in theorie) een fikse boete verwachten omdat zij zelfs geen intentie tot gebruik hadden en dus fraudeerden. Derden kunnen dan het merk BLUE IVY CARTER registreren en ermee aan de slag gaan.

In Nederland heeft onlangs Willem Holleeder zijn naam als merknaam in laten schrijven. In Nederland is het wel mogelijk om een merk te registreren ook als er geen intenties zijn om het te gaan gebruiken. Wel is het zo dat wanneer een merk 5 onafgebroken jaren niet wordt gebruikt, iedere belanghebbende het verval van het merk kan inroepen. Verschil met de Verenigde Staten is dat iemand dus actie moet ondernemen en dat er geen sprake van fraude is. De merkenwereld is soms een vreemde plek waar het lijkt dat welwillende ouders crimineel bezig zijn, terwijl een (ex)crimineel die exact hetzelfde doet volledig in zijn recht staat.

merkregistratie



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?