Black Bastard BBQ- What’s in a name?

Bij het bedenken van een nieuwe naam moet er met ontzettend veel aspecten rekening worden gehouden. Wordt de naam al door een ander gebruikt? Is de domeinnaam nog vrij? Welke social media accounts zijn er nog beschikbaar? Vaak wordt één aspect vergeten te checken, namelijk wat betekent de naam (of welke associatie roept de naam op) in een ander land. Dat kan dan een staartje krijgen. Zo werd Old Amsterdam opeens het mikpunt van alle kritiek, toen zij een actie startte om haar plakjes kaas op de BBQ te promoten en daarbij een Black Bastard BBQ weg wilde geven. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

Barbecueën is bijzonder populair in Nederland. 91 % van de Nederlanders barbecuet wel eens (bron; Nationale BBQ onderzoek van Trendbox). Maar liefst 5% van alle Nederlanders heeft een keramische BBQ. De meest bekende is The Big Green Egg. Een keramische eivormige barbecue, die ervoor zorgt dat de lucht circuleert. Hierdoor worden gerechten gelijkmatig gegaard. Door de goede isolatie en de zeer nauwkeurige temperatuurregeling kan het apparaat naast barbecueën ook roken, slow cooken, stoven en zelfs pizza’s bakken.

In 2012 wordt er in Nederland een alternatief gelanceerd, met een gunstigere prijs/kwaliteit verhouding. De Black Bastard, een geheel uit industrieel keramiek vervaardigde kamado grill. Zoals de producent zelf aangeeft, het belangrijkste verschil is vooral optisch. De Black Bastard is namelijk volledig zwart.

De hippere strandtenten (zoals Bad Zuid in Zandvoort) gaan de nieuwe BBQ gebruiken. De stoere barbecue is hot en in 2014 wordt er een complete nieuwe lijn gelanceerd. Het succes van de nieuwe stoere BBQ blijft niet geheel onopgemerkt. Old Amsterdam ziet hierin een ideale partner om het gebruik van plakjes Old Amsterdam op burgers te promoten. Na de lancering van de printcampagne “Maak kans op een Black Bastard BBQ” breekt er online een rel los. In het Engels heeft de uitdrukking Black Bastard namelijk een nogal een beledigende/ negatieve betekenis voor mensen met een Afro-achtergrond. De discussie ontaardt dusdanig dat Old Amsterdam via een persbericht laat weten de naam niet meer te gebruiken en uitsluitend te spreken over “een barbecue”.

De rel doet denken aan de introductie van SHAG bier in Australië van de Nederlandse bierbrouwer Alfa. De Australische minister Grant Mc Bride verbood uiteindelijk het bier toen de Australische afnemer de dubbele betekenis ging communiceren met de campagne “Fancy a shag” (“shag” is eigenlijk straattaal voor “fuck”). Het probleem is echter van alle tijden. Wat te denken van de Fiat Croma die in 1986 werd gelanceerd (een auto die rijdt als een pakje boter) of de Ford Pinto uit 1971(in het Portugees betekent dit niet alleen kuiken, biertje maar ook een klein piemeltje).

Bovenstaande problemen klinken leuk maar zijn bedrijfsmatig natuurlijk rampzalig. Laat daarom tijdens het naamgevingsproces ook een linguïstische check doen. Wat zijn de mogelijke betekenissen en associaties van een merk in andere talen/ landen. Mocht daar niet direct geld voor zijn, zoek dan even via Google naar mogelijke betekenissen. Mocht het er goed uitzien, vraag dan in de eigen vrienden(of klanten) kring welke associaties een bepaald merk oproept. Zeker in onze online wereld, weet je namelijk nooit van te voren of een product opeens wel een grensoverschrijdend succes wordt.

merkregistratie

De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?