Brexit update- overgangstermijn

Op 24 januari is in toch wel een opmerkelijke stilte de noodzakelijke handtekeningen gezet door Engeland en de EU zodat Engeland per 31 januari formeel uit de EU kan treden. Belangrijk is dat met de EU een overgangstermijn overeen is gekomen en wel tot eind 2020. Tot eind december blijven de bestaande Unierechten gewoon gelden. Voor houders van EU-merken en designs wijzigt er dus niets. Ook de Engelse gemachtigden blijven tot die tijd gewoon bevoegd.

Mocht er geen verder uitstel komen, dan splitsen de rechten zich op 31 december 2020 automatisch in een Unierecht voor de EU en een vergelijkbaar recht in het Verenigd Koninkrijk. De nationale Engelse (gesplitste) merken worden niet opnieuw beoordeeld en er worden geen taksen in rekening gebracht. Mochten bedrijven daar geen gebruik van willen maken, dan zal daarvoor een opt-out regeling komen (dus er zijn geen activiteiten nodig vanuit de merkhouders om de rechten die al geregistreerd zijn in de EU te behouden in Engeland).

Voor lopende aanvragen geldt dan wel een ander stramien. Indien er geen uitstel komt per 31 december, dan volgt er daarna nog een periode van negen maanden om lopende EU merk- of modelaanvragen om te zetten naar een lopende aanvraag in Engeland. Waarschijnlijk zal daarvoor dan wel een fee betaald moeten worden.

Veel Engelse collega’s twijfelen of de overeengekomen transitieperiode van 11 maanden voldoende tijd geeft om alles uit te werken. De kans op een verder uitstel is daarom niet puur hypothetisch. Zodra hier meer nieuws over is, melden wij dit.

merkregistratie



De laatste artikelen
Damn Perignon Collection – gebruik merk in de kunst
Vegan Butcher – belang registratie logo
Een certificeringsmerk, of toch niet?
Dreigend faillissement door coronacrisis, breng op tijd uw IP buiten de werkmaatschappij, zodat de IE rechten bij een eventuele doorstart behouden blijven!
Chelsea en José Mourinho
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus