Chelsea en José Mourinho

Bekende sporters registreren vaak hun naam als merk. Die registraties verrichten ze dan meestal op de eigen IP-holding. Op die manier kan de sporter zijn of haar populariteit verzilveren en aanhakend gebruik aanpakken. Dit blijft niet beperkt tot sportmensen (zoals Max Verstappen of Ronaldo). José Mourinho is waarschijnlijk de beroemdste voetbaltrainer wereldwijd. Als Chelsea onder zijn leiding in 2005 vrijwel alles wint, legt de voetbalclub de naam en handtekening van de trainer vast als merk, echter wel op naam van de club.

In 2013 keert de trainer terug bij de club, maar als hij in 2016 overstapt naar concurrent Manchester United rijst de vraag: wie mag deze merkrechten op de naam exploiteren? Wat is er in het contract hierover geregeld? Bij de transfer ging het gerucht dat deze merkrechten een obstakel waren. Als in november 2019 Mourinho overstapt naar aartsrivaal Tottenham Hotspur, rijst opnieuw de vraag of de naam wel vrij te gebruiken is voor alle voorgenomen merchandising? De rechten staan nog steeds op naam van Chelsea, maar de club vernieuwt deze rechten niet. Mogelijk is dat de uitkomst van een schikking tussen partijen. Een wijze les voor de toekomst. Registreer de merken met je eigen naam of familienaam op de eigen IP-Holding en licenseer die aan je werkgever.

merkregistratie



De laatste artikelen
Milka slaat mis – Ritter Sport geldig vormmerk
Brexit - belangrijkste aandachtspunten - Part 6
Hema toch inbreuk op Lacoste krokodil
Merken en productie in China - HONDA vs HONDAkit
Belang logo in de mode, FAKE DUCK vs SAVE THE DUCK
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus