Coin pocket Diesel geldig positiemerk

Diesel ontwerpt spijkerbroeken met op de rechterzak een klein zakje, de zogenaamde coin pocket. Op dit kleine zakje heeft Diesel een kleine diagonale strook aangebracht. Zoals Levi’s haar rode verticale lipje als merk gebruikt, gebruikt Diesel deze schuine strook als merkteken. Om de rechten optimaal te beschermen, wordt hiervoor een positiemerk aangevraagd.

 

De geldigheid van dit positiemerk staat centraal in een conflict tussen Diesel en Calvin Klein. Calvin Klein stelt namelijk dat een simpele strook geen merk kan zijn. Het publiek ziet dit als een banale versiering.

Het Hof is het hier niet mee eens. Het gaat hier niet om een simpele streep, maar om een strook die op een speciale plaats wordt aangebracht. Bij alle andere spijkerbroeken is vaak ook zo’n strook te vinden, maar dan is die horizontaal aan de bovenzijde. Door de diagonale plaatsing zal de consument dit wel opvatten als herkenningsteken. Het merk blijft voor Diesel in stand.

Van inbreuk door Calvin Klein is geen sprake, want die gebruikt (net zoals de rest) een horizontale streep op haar coin pocket. De merken zijn daarom visueel niet overeenstemmend.

merkregistratie



De laatste artikelen
Spido: Google Adword merk concurrent
Hubertus hert van Jägermeister vs silhouet hert
Marks & Spencer The Perfect Match
Wendy’s Zeeuwse David versus Goliath
Ferrari motorkap ongeregistreerd model?
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten

Puma is één van de grotere sport- en lifestylemerken ter wereld. Zij houdt zich bezig met het ontwerpen, ontwikkelen en verkopen van (sport)schoenen, (sport)kleding en accessoires. In 1960 heeft Puma een internationale merkregistratie gedaan van het logo dat zij in 1958 heeft ontworpen: de formstrip. Nadien heeft Puma ca 90 formstrip-merken geregistreerd met gelding in de Benelux of de Europese Unie. Puma stelt dat het hier gaat om een seriemerk. Monshoe is een groothandel in damesschoenen en aanverwante producten. Het bedrijf ontwerpt en ontwikkelt Monshoe schoenen die zij grotendeels zelf verhandelt. Monshoe verkoopt haar damesschoenen onder de merken Shoecolate en Pearlz. De schoen Shoecolate wordt aangeboden in diverse kleurstellingen. Puma stelt dat Monshoe inbreuk maakt op haar bekende formstripmerk. Monshoe weerspreekt dit en stelt dat de versiering die zij aanbrengt op de sneakers niet is bedoeld als merkaanduiding en door het publiek overwegend ook niet zo wordt opgevat. En voor zover het publiek in de versiering wel een merkaanduiding ziet, wordt niet gedacht aan Puma. De Formstrip logo is geen bekend merk in de zin van het BVIE en de UMVo, aldus Monshoe. Verwarringsgevaar doet zich niet voor omdat het teken bij het publiek niet of nauwelijks de associatie met Puma oproept. Wie heeft er gelijk, is dit decoratief gebruik of aanhaken bij een bekend merk?