D-Reizen: faillissement en merkrechten

Door de Covid-pandemie is in april het doek gevallen voor D-reizen, één van Nederlands grootste reisorganisaties. Op 12 maart waren echter opeens alle merkrechten overgeheveld naar een andere B.V., zodat dit buiten de failliete boedel viel. De vraag kwam direct op: is dit geen paulianeuze handeling (een vermogensverschuiving die de curator en schuldeisers benadeelt)? Waarschijnlijk wel, want op aandringen van de curator is dit inmiddels teruggedraaid.

 

Het voorval laat wel goed zien dat bedrijven niet op het laatste moment dit soort overdrachten moeten doen. Veel bedrijven brengen al hun IE-rechten, waaronder de merkrechten, maar ook domeinnamen et cetera bewust onder in een IE-Holding. De IE-holding geeft dan het recht op gebruik van het merk in licentie aan de werkmaatschappij.

Registreer dus niet altijd automatisch alles op de werkmaatschappij. Als een deel van de goodwill veiliggesteld moet zijn, zorg dan dat dit tijdig en correct is losgekoppeld van de werkmaatschappij.

merkregistratie



De laatste artikelen
Foto eigen personeel in bedrijfsreclame
Lego vs Lepin: namaakbestrijding in China
Merkbescherming in Pakistan via Internationale Registratie
METCHUP- MAYOCHUP
DOC/Dairy Partners - beschrijvende handelsnamen
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?