De revival van het (vorm)merk?

Een merk is meer dan alleen een logo of een woord. Ook andere kenmerkende uitingen kunnen een merk zijn. Dus ook een vorm, geluid, filmpjes en patronen. Echter, in praktijk is het bijzonder moeilijk om deze merken ook geregistreerd te krijgen. De autoriteiten oordelen vaak dat de consument hier geen merk in ziet en dat de vorm te banaal is. Gelukkig is er sinds kort licht aan de horizon.

Zo heeft Bacardi uiteindelijk haar fles met rode lakzegel, witte dop en vaandel als beeldmerk kunnen vastleggen (dus zonder het merk Bacardi erop). De dop, het zegel en het wapen zijn niet puur decoratief en de combinatie is voldoende om de fles te kunnen onderscheiden van andere flessen. Ook de aanvraag voor een op een amfora lijkende fles haalde het uiteindelijk. Dat kwam vooral door de vernauwing in het midden. De uitspraken lijken een nieuw beleid in te luiden. Tijd voor bedrijven om, na jaren, toch weer eens een poging te wagen om producten met een bijzondere vorm of design als merk te claimen. De consument herkent ze al jaren als merk, mogelijk de merkautoriteiten nu ook.

merkregistratie



De laatste artikelen
Rituals te koop bij The Body Shop?
Misleidende duurzaamheidsclaims Primark
Prada patroon – basaal en alledaags
The Bulldog eist terecht schade van Red Bull
Merkregistratie parfums Escobar in strijd met goede zeden
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over modellenrechten

Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel. Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is. Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument). Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?