Ecole du Ski Francais ongeldig merk en misleidend- gebruik staatssymbolen

Vrijwel iedereen die in Frankrijk zijn eerste skilessen heeft gehad, is begonnen bij Ecole du Ski Francais. Een begrip in Frankrijk en heel gemakkelijk te herkennen aan het logo met de kleuren blauw, wit en rood en leraren in dito pakjes op de piste. Voor het logo werd Europese bescherming aangevraagd. Daar werd bewaar tegen gemaakt door de Internationale Ski Instructeurs bond (de SIMS). Zowel het logo als de naam zou misleidend zijn en de suggestie opwekken dat dit een school van de Franse regering is.

 

De SIMS startte een procedure om het merk nietig te verklaren. Het grootste probleem was het logo en de naam. In het logo zou de Franse vlag verwerkt zijn en het is internationaal verboden om zomaar zonder toestemming van de autoriteiten staatssymbolen te verwerken in merken. Dat geldt dus niet alleen voor vlaggen, maar ook voor andere emblemen uit wapens (of denk aan de sterren van de Europese Unie). Dit wekt dan namelijk de suggestie dat de organisatie is goedgekeurd of odner controle staat van de (Franse) autoriteiten.

Die vlieger ging dit keer niet op. Het Gerecht oordeelde dat in het  logo de drie kleuren van de Franse vlag voorkomen. Dat kopt, maar daarmee wordt niet direct aan de eis voldaan dat dit de opname is van de Franse vlag als staatssymbool. Dat komt vooral omdat de vorm geheel anders is. Het is niet een rechthoek zoals bij een echte vlag en de strepen zijn ook niet allemaal even lang en even breed zoals bij de echte vlag. Dat het refereert aan de Franse vlag is niet relevant, het gaat erom of het publiek het zal opvatten als een weergave van de officiële Franse vlag en dat is hier niet het geval.

Maar de SIMS had nog een tweede ijzer in het vuur, namelijk dat de naam en het logo misleidend zou zijn. De merken zouden suggereren dat de dienst verleend wordt door de Franse staat of met goedkeuring van de Franse Staat. Ook dit argument wordt van tafel geveegd. Zowel het gebruik van de kleuren blauw, wit en rood als de naam Ecole du Ski Francais, zijn niet misleidend voor het geven van skilessen zolang de lessen gegeven worden door erkende Franse leraren of door leraren die bevoegd zijn in Frankrijk les te geven.

Voor het gebruik van de Nederlandse vlag of andere staatssymbolen in merken en logo's geldt dus hetzelfde. Toch zijn er in het register veel merken te vinden waar vlaggen in opgenomen zijn. In de praktijk vallen de problemen mee, en wordt hier weinig protest tegen gemaakt. Moeilijker ligt dit bij het gebruik van de sterren van de Europese Unie. Toch is deze casus leuk omdat het wel duidelijk maakt dat verwijzend gebruik moeilijker aan te pakken is.

Gebruik daarom bij het ontwerp van een nieuw logo niet een-op-een staatssymbolen maar vervorm die tot een toepasselijk beeld, zodat de verwijzing wel blijft bestaan voor de consument en de merkhouder een juridisch betere basis heeft.

merkregistratie



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?