EU merken en Brexit

Dit voorjaar is er eindelijk iets meer duidelijkheid gekomen over de gevolgen van de Brexit voor bedrijven met een EU merk/ EU model. De Europese Commissie heeft een ontwerpakkoord gepubliceerd. Kern is dat na de uittreding bedrijven in Engeland automatisch vergelijkbare rechten moeten krijgen. Alhoewel dit slechts een ontwerp is, is de verwachting wel dat de uiteindelijke regels niet schrikbarend hiervan af zullen wijken.

De commissiestelt voor dat de rechten automatisch ontstaan. Dus zonder extra handelingen, zonder nieuwe beoordeling en zonder kosten (echter of dit uiteindelijk zo zal gaan is nog onzeker). Omdat er wel automatisch rechten zullen ontstaan, lijkt het nu niet noodzakelijk om apart voor Engeland nationale merken aan te vragen naast de bestaande EU merkregistraties. Wel is het slim op een Brexit te anticiperen. Check welke merken voor het bedrijf van belang zijn in Engeland (voor het geval er toch een vergoeding betaald moet worden) en check of gesloten overeenkomsten/licenties na een Brexit nog steeds geldig zijn in Engeland. 30 maart 2019 is namelijk al binnen een jaar.

merkregistratie



De laatste artikelen
Verhoging overheidstaksen rigoureuze wijziging systeem merkregistratie in Benelux
Opdracht tekening Sinterklaas en rechten
Puma en springende roofdieren
Gevecht om poezenmand
Niet iedere Tulp is van Ilja Gort
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus