Fack Ju Göthe – openbare orde of goede zeden

Bij de aanvraag van een nieuw merk beoordelen de merkautoriteiten ook of het merk mogelijk niet in strijd is met de openbare orde of goede zeden. De Benelux autoriteiten zijn op dit punt vrij liberaal. De Europese merkautoriteiten een stuk strenger. Veel weigeringen hebben betrekking op drugs, politiek en seks. Zodra het F-woord erin staat, kun je er eigenlijk van uitgaan dat het merk wordt geweigerd. Maar is dit correct, wanneer moet een merk eigenlijk worden geweigerd op deze grond?

In Duitsland is de comedy Fack Ju Göthe een megaklapper. Reden voor de producent om de titel te claimen als merk. Maar het merk wordt geweigerd, omdat het beledigend zou zijn voor de (inmiddels al 200 jaar dode) schrijver Goethe. De producent is in beroep gegaan en de zaak ligt nu bij het Europese Hof.

De Advocaat Generaal heeft zijn mening hierover gegeven (en die wordt vaak gevolgd) en geeft aan dat het eigenlijk om twee aparte beoordelingen gaat. Bij openbare orde gaat het om objectieve grenzen, zoals het overtreden van wetten, beleid en officiële verklaringen. Goede zeden heeft een andere insteek, dan is het van belang hoe de samenleving hier naar kijkt.

In Duitsland is de film erg populair en er is nooit discussie geweest over de titel. Grote kans dat de maatschappelijke normen dus niet zijn overschreden en dat het merk niet in strijd is met de goede zeden. Dat zou dan duiden op een foute beoordeling van de Europese autoriteiten. Hopelijk neemt het Hof dit advies over.

merkregistratie



De laatste artikelen
Milka slaat mis – Ritter Sport geldig vormmerk
Brexit - belangrijkste aandachtspunten - Part 6
Hema toch inbreuk op Lacoste krokodil
Merken en productie in China - HONDA vs HONDAkit
Belang logo in de mode, FAKE DUCK vs SAVE THE DUCK
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus