Fack Ju Göthe – openbare orde of goede zeden

Bij de aanvraag van een nieuw merk beoordelen de merkautoriteiten ook of het merk mogelijk niet in strijd is met de openbare orde of goede zeden. De Benelux autoriteiten zijn op dit punt vrij liberaal. De Europese merkautoriteiten een stuk strenger. Veel weigeringen hebben betrekking op drugs, politiek en seks. Zodra het F-woord erin staat, kun je er eigenlijk van uitgaan dat het merk wordt geweigerd. Maar is dit correct, wanneer moet een merk eigenlijk worden geweigerd op deze grond?

In Duitsland is de comedy Fack Ju Göthe een megaklapper. Reden voor de producent om de titel te claimen als merk. Maar het merk wordt geweigerd, omdat het beledigend zou zijn voor de (inmiddels al 200 jaar dode) schrijver Goethe. De producent is in beroep gegaan en de zaak ligt nu bij het Europese Hof.

De Advocaat Generaal heeft zijn mening hierover gegeven (en die wordt vaak gevolgd) en geeft aan dat het eigenlijk om twee aparte beoordelingen gaat. Bij openbare orde gaat het om objectieve grenzen, zoals het overtreden van wetten, beleid en officiële verklaringen. Goede zeden heeft een andere insteek, dan is het van belang hoe de samenleving hier naar kijkt.

In Duitsland is de film erg populair en er is nooit discussie geweest over de titel. Grote kans dat de maatschappelijke normen dus niet zijn overschreden en dat het merk niet in strijd is met de goede zeden. Dat zou dan duiden op een foute beoordeling van de Europese autoriteiten. Hopelijk neemt het Hof dit advies over.

merkregistratie



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?