Geluidsmerk – kinderliedje

Bij merken denken mensen vaak alleen aan woordmerken en logo’s. Echter, er zijn vele soorten merken, zoals filmpjes, positiemerken en natuurlijk geluidsmerken (denk bijvoorbeeld aan de schreeuw van de leeuw van filmmaatschappij Metro-Goldwyn-Mayer). 

 

Niels de Jong van bureau TAMBR heeft tijdens het BMM Dutch najaarsevent het belang van geluidsmerken nog eens onderstreept. Uit recent onderzoek blijkt dat geluidskenmerken in commercials een van de belangrijkste herkenningstekens zijn voor consumenten. Geluid speelt een belangrijkere rol in de herkenning van het merk dan bijvoorbeeld het gebruik van BN-ers, personen, logo's of verpakkingen.

Echter, niet ieder geluid is altijd te claimen als merk. Als het geluid heel kort is (twee identieke tonen), dan zal de consument hier geen merk in herkennen (maar dit eerder beoordelen als een ringtone). Ook hele lange geluidsmerken kunnen op problemen stuiten.


Het EUIPO heeft recent een geluidmerk geweigerd van 39 seconden, gebaseerd op het bekende kinderliedje Johnny Johnny Yes Papa. Als reden geeft het bureau aan: de lange duur van het geluidsmerk, het feit dat er niet een makkelijk herkenbare melodielijn is te herkennen, het geluidsmerk is gebaseerd op een bekend kinderliedje en er komen geen andere onderscheidingstekens in voor.


Als we de eerdere uitspraak van de James Bond tune in gedachten houden, dan is eigenlijk het meest belangrijke criterium de goed herkenbare melodielijn. Een hele lange tune maakt dit wel moeilijker.

Wordt er gebruik gemaakt van een speciale tune (bijvoorbeeld in podcasts, TikTok of andere multimedia uitingen), registreer dan dit geluid/ herkenningsteken als merk (bron beeld uitspraak EUIPO).

merkregistratie



De laatste artikelen
Normaal merkgebruik op social media
Positiemerk gele stiksels Dr. Martens boots nietig
Merkbescherming in Qatar
Bestrijden greenwashing/milieuclaims in merken
Run on Nitro
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?