LOCK: Waarom merkregistratie logo?

Met een woordmerkregistratie krijgt een bedrijf bescherming voor gebruik van het woord in welke schrijfwijze dan ook. Om die reden registreren bedrijven altijd het liefst een woordmerk. Wordt het logo gewijzigd, dan kan het bedrijf tergvallen op de eerdere woordmerkregistratie. Echter, soms is een logo dusdanig ontworpen dat er vraagtekens kunnen komen over welk woord er nu staat. Om die reden moet een bedrijf altijd ook merkbescherming claimen voor het logo.

Als het oudere Duitse merk Lock een doorhalingsactie start tegen de Europese merkaanvraag LOCKMASTER (beide voorelektromotoren), gaat deze vraag spelen. Het oudere Duitse merk is als woordmerk vastgelegd en gebruiksplichtig. De merkhouder overlegt gewaarmerkte verklaringen van de directeur, een catalogus en foto’s van de producten. Overal is echter het logo te zien en nergens het woordmerk zelf. De Europese merkautoriteiten oordelen dat door de vorm van het tandwiel en de gestileerde L de gemiddelde consument niet het oudere woordmerk in het logo herkent. De doorhalingsactie wordt daarom afgewezen, omdat geen normaal gebruik van het woordmerk is aangetoond. Anticipeer hierop en vraag bij complexe logo’s ook standaard merkbescherming voor het logo naast het woordmerk.

merkregistratie



De laatste artikelen
Grumpy Cat wint rechtszaak
Jezus en Maria mogen blijven - campagne in strijd met openbare zeden?
Royal Dutch en het predicaat Koninklijke
Meeliften op de Rubik Kubus
fantasiedier merkinbreuk op zwarte panter Slazenger
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus