Nieuwe procedures om Benelux merk onderuit te halen - doorhaling en nietigheid

Een merk moet binnen vijf jaar gebruikt worden. Zo niet dan kan het verval van dit merk worden ingeroepen. Dit kon tot voor kort alleen via een (dure) procedure bij de rechtbank. Sinds 1 juni 2018 is hiervoor een alternatief. Tegenwoordig kan iedere belanghebbende een administratieve procedure starten, om het verval van een merk in te roepen dat niet wordt gebruikt of de nietigheid van een beschrijvend merk. De kosten hiervoor zijn vrij gering.

Enerzijds is deze nieuwe regeling een zege voor bedrijven die een nieuw merk willen lanceren. Mocht een oud merk niet worden gebruikt, dan kan dit vrij snel en makkelijk worden verwijderd waardoor er plek is voor het nieuwe merk.

Echter er is ook een keerzijde. Bedrijven die vroeger actief waren in domeinnaamkaping gebruiken deze procedures nu om snel geld te verdienen. Zij starten procedures tegen oude merken en als de oude merkhouder een flinke som geld betaalt, trekt het bedrijf de procedure weer in. Juridisch mag dit (tot nu toe). Voorkom deze ellende en spek dit soort bedrijven niet!

Check de merkenportefeuille. Als daarin merken zitten die de afgelopen 5 jaar niet zijn gebruikt en die wel van belang zijn, laat het merk dan opnieuw registreren. Dat mag in de Benelux! Daarmee behoudt het bedrijf het monopolie op het merk en is een stuk goedkoper dan het gevecht aangaan tegen dit soort ‘malafide’ bedrijven.

merkregistratie



De laatste artikelen
Verhoging overheidstaksen rigoureuze wijziging systeem merkregistratie in Benelux
Niet iedere Tulp is van Ilja Gort
JOHN IS ON – ON LEMON nawerking JOHN LEMON
Goudaankoop.nl manipulatie reviews
Suitsupply – in strijd met goede smaak?
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over merkenrechten beeld versus woordmerk

Lacoste verkoopt kleding, schoeisel, parfum en brillen over de hele wereld. Het merk gebruikt een groene krokodil als logo. Het logo verwijst naar de bijnaam le Crocodile van de oprichter, tennisser René Lacoste. Het bedrijf heeft naast de naam, ook de gestileerde krokodil als merk vastgelegd. Als het merk EAU CROCO wordt aangevraagd voor parfum, juwelen en kleding, maakt het bedrijf hiertegen succesvol bezwaar. Is dit inderdaad een inbreuk?
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus