Nieuwe procedures om Benelux merk onderuit te halen - doorhaling en nietigheid

Een merk moet binnen vijf jaar gebruikt worden. Zo niet dan kan het verval van dit merk worden ingeroepen. Dit kon tot voor kort alleen via een (dure) procedure bij de rechtbank. Sinds 1 juni 2018 is hiervoor een alternatief. Tegenwoordig kan iedere belanghebbende een administratieve procedure starten, om het verval van een merk in te roepen dat niet wordt gebruikt of de nietigheid van een beschrijvend merk. De kosten hiervoor zijn vrij gering.

Enerzijds is deze nieuwe regeling een zege voor bedrijven die een nieuw merk willen lanceren. Mocht een oud merk niet worden gebruikt, dan kan dit vrij snel en makkelijk worden verwijderd waardoor er plek is voor het nieuwe merk.

Echter er is ook een keerzijde. Bedrijven die vroeger actief waren in domeinnaamkaping gebruiken deze procedures nu om snel geld te verdienen. Zij starten procedures tegen oude merken en als de oude merkhouder een flinke som geld betaalt, trekt het bedrijf de procedure weer in. Juridisch mag dit (tot nu toe). Voorkom deze ellende en spek dit soort bedrijven niet!

Check de merkenportefeuille. Als daarin merken zitten die de afgelopen 5 jaar niet zijn gebruikt en die wel van belang zijn, laat het merk dan opnieuw registreren. Dat mag in de Benelux! Daarmee behoudt het bedrijf het monopolie op het merk en is een stuk goedkoper dan het gevecht aangaan tegen dit soort ‘malafide’ bedrijven.

merkregistratie



De laatste artikelen
DJ Djoko moet naam wijzigen
Rituals te koop bij The Body Shop?
Misleidende duurzaamheidsclaims Primark
Prada patroon – basaal en alledaags
The Bulldog eist terecht schade van Red Bull
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz over modellenrechten

Eiser verkoopt online haar kinderfietsen. Om haar rechten te beschermen heeft het bedrijf het design van deze fietsen vastgelegd als Uniemodel. Via een meervoudig model registreert het bedrijf in een keer 10 nieuwe uitvoeringen van haar kinderfietsen als Uniemodel. Als Gedaagde met een vergelijkbare fiets komt, volgt er een procedure. Eiser stelt onder andere inbreuk op haar modelrechten. Gedaagde stelt dat dit niet zo is. Een model moet nieuw zijn en eigen karakter hebben. Gedaagde stelt dat het model niet nieuw is omdat er diverse fietsen al stukjes te vinden zijn van dit model. Eigenlijk zijn de fietsen van gedaagde een combinatie hiervan, dus om die reden hebben de fietsen geen eigen karakter. De modellen zijn volgens gedaagde dan ook nietig. Mochten de modellen van eiser geldig zijn, dan wijkt zijn fiets voldoende af. Gedaagde stelt namelijk dat eiser in het meervoudige model bescherming heeft gevraagd voor min of meer gelijkende modellen. Blijkbaar vindt eiser dat deze modellen van elkaar afwijken om een andere algemene indruk te wekken. De fietsen van gedaagde wijken net zoveel af, dus wekken dan ook een andere algemene indruk (het zogenaamde tangwerking argument). Wie heeft er gelijk, zijn de fietsen van eiser een geldig model ondanks dat het bestaat uit al bekende aspecten uit allerlei fietsen en/of wijkt het model van gedaagde voldoende af en kan gedaagde een beroep doen op de tangwerking in verban met het meervoudig model?