NIKE SPEELT IN OP LINSANITY – DE RUN OP HET MERK LINSANITY

Jeremy Lin is hot in de Verenigde Staten en wereldwijd bij alle basketball liefhebbers. Op de TV (vooral ESPN) en in de kranten gaat het over vrijwel over niets anders dan Lin. Gevolg, iedereen wil LIN claimen (ook merkrechtelijk). In het land van de Eredivisie en de Voice of Holland kent men hem echter (nog) niet, vandaar een korte schets over zijn achtergrond.

Tot 2 weken geleden had nog niemand van Lin gehoord. Bij gebrek aan een goede point guard besloten de New York Knicks om Lin maar eens op te stellen. Lin was compleet onbekend en NBA scouts (die spelers al vanaf High School in de gaten houden) hadden nog nooit aandacht aan hem besteed. Lin heeft ook niet een gebruikelijk achtergrond voor een NBA speler. Zo kwam hij van Harvard en was hij ook nog eens van Aziatische komaf. Probeer er daar maar eens twee van te vinden in de NBA. Maar Lin heeft veel meer te bieden dan dat.

De Knicks verloren zo'n beetje van ieder ander team voordat Lin begon te spelen. Onder zijn leiding wint New York nu de ene na de andere partij. Zijn cijfers liegen er ook niet om. Qua punten en assists heeft nog nooit iemand zo'n goeie start van een NBA carriere gehad sinds 1976 toen de NBA en ABA samen gingen. Vooral in New York zijn ze natuurlijk erg blij met hun nieuwe ster en Linsanity, zoals dat heet, heeft dan ook behoorlijk toegeslagen. Men pleegt het een Linderella story te noemen.

Natuurlijk proberen nu ook weer anderen aan te haken bij dit succes/ hier een slaatje uit te slaan. In het Amerikaanse merkenregister zijn afgelopen week maar liefst vijf nieuwe merken LINSANITY ingeschreven door allemaal verschillende personen, waaronder die van Jeremy Lin van 14 februari. De oudste twee dateren van de week ervoor en zijn door Californische privé personen ingeschreven. Kansloos zeggen de Amerikaanse advocaten, mede omdat er in Californië nog een speciale wet is die het verbied om zonder toestemming van de beroemdheid gebruik te maken van diens populariteit. Daarnaast zijn er ontzettend veel nieuwe Lin-domeinnamen geregistreerd sinds 9 Februari waaronder: LINSATIONAL.COM, LINDERELLASTORY.COM, LINFECTION.COM, THELINJA.COM en LINFUSE.COM.

Alle hens aan dek van Jeremy Lin dus om zijn goodwill te beschermen en dat is niet voor niets voor iemand met 400.000 volgers op TWitter en bijna 750.00 bij de Chinese variant. Het schoenenmerk NIKE heeft inmiddels aangekondigd een schoen speciaal voor Lin te hebben ontwikkeld, de NIKE LINSANITY. Nike heeft een geschiedenis van het succesvol koppelen van bekende basketball spelers aan hun schoen. Het beste voorbeeld hiervan is natuurlijk de AIR JORDAN, vernoemd naar en gemaakt voor Michael Jordan. (Kent u die nog?) Het is natuurlijk maar de vraag hoe succesvol de NIKE LINSANITY zal worden. Het lijkt onwaarschijnlijk dat ze net zo populair worden als de AIR JORDANs, maar misschien opent dit merk wel de deur naar de Chinese markt voor Nike. Echter, het begin is er en de verwachtingen zijn dat zodra de LINSANITY schoenen in de winkels liggen er een ware run op zal zijn.

merkregistratie



De laatste artikelen
Valse hoop beschrijvend merk
Social media en de Olympische Spelen
Olympische Spelen en de Officiële sponsors
Characters en pictogrammen
Rule 40 en het Olympisch Handvest
Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?